I DinSides ferske bompenge-oversikt har vi tatt utgangspunkt i fire typiske påskeferie-destinasjoner, fra forskjellige steder nær de største byene i Norge. Her kommer det fram at det fortsatt koster mye å kjøre på de store offentlige veiene.
Bare ta dette eksempelet: Om du bor i Sandvika i Bærum og skal kjøre den 30 mil lange turen til hytta på Otta i Sel kommune - og hjem igjen - med dieselbil, må du ut med hele 876 kroner i bare bompenger.
Med en rabattert Autopass-avtale slipper du unna med 627 kroner, men også det er penger som merkes på lommeboka - for i tillegg bruker dieselbilen trolig over en halvliter drivstoff på mila, noe som kan tilsvare nærmere tusenlappen ...
Sandvika-Otta (t/r E6 - 607 km)
- | Med Autopass | Uten Autopass | Rabatt |
Bensinbil | kr 614,40 | kr 848,- | kr 233,60 |
Diesel | kr 627,20 | kr 876,- | kr 248,80 |
Elbil | kr 171,20 | kr 726,- | kr 554,80 |
Kilde: Bompengekalkulator.no

Dyrest for diesel
For bensinbil er øvelsen Sandvika-Otta nesten like dyr å kjøre, som med diesel, mens det for elbil er cirka 150 kroner rimeligere å kjøre uten bombrikke.
Det er imidlertid med Autopass-brikke at elbilisten får sine store rabatter. Det skal vi komme tilbake til.
For vi har også innhentet bompengeprisen for tre andre strekningen, nær Trondheim, Bergen og Oslo (se tabeller). Samtlige - utenom strekningen mellom Stjørdal og Oppdal på E6 i Trøndelag - viser at det er dyrest å kjøre gjennom bompasseringene med dieselbil, med bensinbilen hakk i hæl.
For unntaket koster det 270 kroner uansett drivstoff, uten brikke. For bensin- og diesel koster det 216 kroner med brikke, mens elbilisten slipper unna med 28 kroner.
Stjørdal-Oppdal (t/r E6 - 296 km)
- | Med Autopass | Uten Autopass | Rabatt |
Bensinbil | kr 216,00 | kr 270,- | kr 54,00 |
Diesel | kr 216,00 | kr 270,- | kr 54,00 |
Elbil | kr 28,16 | kr 270,- | kr 241,84 |
Husk brikke
Brikkerabatten i oversikten til Fremtind Service viser 20 prosent på alle bomstasjonene, men noen steder avviker rabatten og priser fra dette. Alle takster kommer fra Statens vegvesen og oppdateres om lag tre ganger i året.
Essensen er uansett tydelig. Økonomisk er det meget lønnsomt å ha en bombrikke.
Spesielt for elbilistene er det en heftig rabatt å hente med Autopass-brikken. For eksempel vil elbilisten spare hele 555 kroner på turen fra Sandvika til Otta - og tilbake - om han eller hun kjører med registrert brikke. Vedkommende slipper rett og slett unna med å betale 171 kroner, framfor 726 kroner.
Dette ser vi også på de andre rutene, for eksempel Lillestrøm-Stavern hvor besparelsen er enorm: Fra 146 kroner uten brikke til under 20 kroner med brikke.
Lillestrøm-Stavern (t/r E18 - 323 km)
- | Med Autopass | Uten Autopass | Rabatt |
Bensinbil | kr 150,40 | kr 268.- | kr 117,60 |
Diesel | kr 163,20 | kr 296,- | kr 132,80 |
Elbil | kr 19,20 | kr 146,- | kr 126,80 |
Sjekk alternative ruter
Se også at det finnes alternative ruter, med lavere bompenge-kostnader, som vanligvis tar lengre tid og derfor ikke kommer opp som hovedforslag i kartet.
Økonomisk kan det også være en fordel å kjøre for eksempel riksvei 4, framfor E6, om man skal nordover forbi Lillehammer fra hovedstaden. Da vil man i tillegg kunne spare rekkevidde eller drivstoff, sammen med bompenger - selv om reisen oftest tar litt lengre tid.
Fyllingsdalen-Geilo (t/r E16 - 496 km)
- | Med Autopass | Uten Autopass | Rabatt |
Bensinbil | kr 379,20 | kr 524,- | kr 144,80 |
Diesel | kr 388,80 | kr 546,- | kr 157,20 |
Elbil | kr 176,80 | kr 442,- | kr 265,20 |
Prisene i artikkelen er innhentet 14. april 2022, uten rushtidsavgift - og vil derfor være gjeldende for påskedagene.