1988: Passasjerkollisjonsputen
Overraskende nok skulle det faktisk ta hele syv år fra førerkollisjonsputen ble introdusert, til Mercedes introduserte passasjerkollisjonsputen. Denne ble plassert i dashbordet foran forsetepassasjeren og de første putene la beslag på hele plassen som vanligvis var forbeholdt hanskerommet. Utformingen var imidlertid forskjellig fra førerkollisjonsputen. Fordi sistnevnte var montert i rattnavet, måtte den ha en rund form. Dette for å sikre at kollisjonsputen ville fange opp føreren på identisk måte uavhengig av den aktuelle rattvinkelen på kollisjonstidspunktet. Passasjerkollisjonsputen, som hadde en statisk plassering, kunne imidlertid utformes ideelt for å speile en menneskelig overkropp og fikk dermed en slags rektangulær form.
Passasjerkollisjonsputer og barneseterFordi kollisjonsputer må fylles så raskt, er selve gassfyllingen en dramatisk begivenhet. Dette betyr at en aktivert passasjerkollisjonspute vil knuse et bakovervendt barnesete og også kan være farlig for barn i fremovermonterte barneseter. Det betød at barneseter måtte plasseres i baksetene i biler med passasjerkollisjonsputer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger