Passat: Nå som hvass varebil til halv pris!

Myndighetenes forsøk på å gjøre varebilstasjonsvogner mindre aktuelle, har føreløpig bare medført at de siste stasjonsvognene på grønne skilter er enda hvassere enn før. Sist ute er Passat V6 -- som varebil.

Passat: Nå som hvass varebil til halv pris!
Publisert

Ett av kravene for å få registrert en stasjonsvogn som varebil, er blant annet at bilen skal ha en tillatt totalvekt på mer enn 2.200 kilo. For Passat's vedkommende innebærer det at bare modellene med seks sylindre, tiptronic gearkasse og 4Motion firehjulsdrift tilfredsstiller dette kravet!

Og dermed får bilen "full" utstyrspakke. Seks sylindre (diesel eller bensinmotor), firehjulsdrift, automatisk gearkasse med Tiptronic, klimaanlegg, elektronisk differensialbrems med videre.

Prisen på en Passat varebil med slikt utstyr blir:2.8 V6 (193 hk): ca. 275.000 kroner pluss frakt og registreringskostnader2.5 V6 TDi (150 hk): ca. 295.000 kroner pluss frakt og registreringskostnader

Prisen for tilsvarende personbiler er rett under 500.000 kroner for bensinutgaven og rett over 450.000 kroner for dieselversjonen. Men da får du altså bakseter med på kjøpet -- forstå det den som kan.

Bensin billigst!

Selv om bilen med den hvasseste motoren -- 2,8-literen -- er den dyreste som personbil, er den rimeligst som varebil. Årsaken er rett og slett at avgiftene på varebiler regnes som en prosentmessig reduksjon av avgiftene på personbil. Dermed blir avslaget i kroner og øre det største på bensinmotoren, og denne er også noe rimeligere fra fabrikk. Dermed skiller de to motoralternativene plassering på pallen, og den kjappeste bilen blir den billigste -- som varebil.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.