Volkswagen og Tesla har brutt ny barriere

Passerte ny milepæl

Nå er det registrert godt over 300 000 elbiler i Norge - tre merker skiller seg kraftig ut.

NY TESLA-MILEPÆL: Tesla har passert 60 000 elbiler i Norge, siden et lite antall Tesla Roadster kom til landet før 2010. Tesla Model (bildet), som ankom sist, har på rekordtid passert de andre modellene til det amerikanske elbilmerket. Foto: Øystein B. Fossum
NY TESLA-MILEPÆL: Tesla har passert 60 000 elbiler i Norge, siden et lite antall Tesla Roadster kom til landet før 2010. Tesla Model (bildet), som ankom sist, har på rekordtid passert de andre modellene til det amerikanske elbilmerket. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I dag meldte Tesla om at de har levert sin bil nummer 60 000 til en norsk kunde. Og med det retter de en stor takk til kundene for interessen.

For den amerikanske elbilprodusenten har salget her til lands vært et eventyr - et lite stykke Norge. Fra de var tidlig ute og startet med Tesla Roadster (mindre kjent i dag) i 2008 og mer kjente Tesla Model S i 2012, har pila bare pekt oppover.

Nå er siste- og minstemann Tesla Model 3 deres mest solgte, med over 25 000 registreringer. Og i midten av 2021 skal Tesla Model Y komme, etterfulgt av oppdaterte versjoner av Model S og Model X.

Mest solgte elektriske bilmodell i Norge (inkludert bruktimport)

# Modell Antall
1.Nissan Leaf66 763
2.VW e-Golf47 654
3.BMW i328 524
4.Tesla Model 325 137
5.Tesla Model S21 123
6.Kia Soul20 838
7.Audi e-tron16 933
8.Renault Zoe14 446
9.Tesla Model X13 833
10.Hyundai Ioniq11 909

Tabellen viser hvilke elbilmodeller som har flest registreringer i Norge, siden begynnelsen og fram til og med i dag. Merk imidlertid at disse tallene inkluderer bruktimporterte biler og at Nissan Leaf derfor har ekstra mange registeringer. Kilde: Elbilstatistikk.no

... men ikke best

Det er imponerende. Likevel er ikke Tesla Norges mest solgte elektriske bilmerke. Volkswagen nådde nemlig 60 000 allerede i fjor.

Og tar vi med de såkalte bruktimporterte elbilene - som oftest er nesten helt nye - er Nissan det suverent mest solgte elbilmerket i Norge, med 69 097 solgte biler innen utgangen av februar.

FLEST NY-EL-BILSALG: VW har solgt flest nye elbiler i Norge, og passerte 60 000 for noen måneder siden. Foto: Øystein B. Fossum
FLEST NY-EL-BILSALG: VW har solgt flest nye elbiler i Norge, og passerte 60 000 for noen måneder siden. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Merkene med flest solgte elbiler i Norge

# Merke Antall
1.Nissan69097
2.Volkswagen66953
3.Tesla58904
4.BMW28457
5.Kia24177
6.Hyundai22832
7.Audi16793
8.Renault14571
9.Mercedes-Benz9740
10.Peugeot8131

Totalt antall nybilregistreringer og bruktimporterte elbiler i Norge, fordelt på merke, til og med fra 1. januar 2000 til og med 28. februar 2021. Kilde: OFV

Og i mars har det i skrivende stund i tillegg blitt registret 325 nye Nissan (Leaf) i Norge. Dermed er ikke japanerne langt unna milepælen på 70 000.

Tar vi med bruktimporterte biler er Nissan soleklart Norges mest solgte elbilmerke, med tett oppunder 70 000 registreringer.
Tar vi med bruktimporterte biler er Nissan soleklart Norges mest solgte elbilmerke, med tett oppunder 70 000 registreringer. Vis mer

Totalt 360 000 elbiler

Totalt er det nyregistrert 309 996 helelektriske nybiler i Norge siden årtusenskiftet, fram til og med februar 2021. I tillegg har det blitt bruktimportert 50 636 elbiler i den samme perioden.

Med andre ord har det summert blitt solgt 360 632 elbiler i Norge - dog ikke alle disse er fortsatt på veien, da noen titusener allerede har gått i vrakpressa.

– Det er helt eventyrlig bra at det er blitt solgt mer enn 350 000 elbiler i Norge. Det viser at tiltakene som ble satt inn for å stimulere forbrukerne til å velge nullutslipp, virker, sier kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan Nordic Europe til Dinside.

– Norge ligger godt an til å innfri vedtatte klimaforpliktelser, og at dette klimakuttet er tatt nå, vil komme barna våre til gode, fortsetter han.

Knut Arne Marcussen er kommunikasjonssjef for Nissan i Norge.
Knut Arne Marcussen er kommunikasjonssjef for Nissan i Norge. Vis mer

– Fordel å være først

Videre er kommunikasjonssjefen naturligvis strålende fornøyd med at elbilene til Nissan har truffet så godt i Norge.

– Vi tror det skyldes en kombinasjon av et godt og temmelig problemfritt produkt i Nissan Leaf. Posisjonen vi har oppnådd beviser også at det dristige valget Nissan gjorde, ved å satse på elbil-utvikling lenge før alle andre, var et riktig valg.

– Leaf kom på markedet i 2010, lenge før det eksisterte noe klimakrav som gjorde at vi måtte produsere en elbil. Drøyt 10 år etter ser vi fordelen ved å ha vært først ute, sier Marcussen.

Etter å fått mye ut av bestselgeren Nissan Leaf og varebilen e-NV200 kommer den nye elbilen Ariya, som importøren har stor tro på.

– Vi gleder oss til å få den i Norge. Den er helt perfekt for hva norske elbilkunder etterspør, reklamerer kommunikasjonssjefen.

Antall nyregisterte elbiler fra Tesla og Volkswagen

Merke Modell Salg
TeslaModel 324 774
Model S20 990
Model X13 771
Roadster79
VWe-Golf43 511
e-up!10 214
ID.38022
ID.4113
e-Crafter17
TeslaTotalt59 584
VWTotalt61 877

Statistikken viser antall nybilregistrerte elbiler fra Tesla og Volkswagen i Norge, til og med februar 2021. Kilde: OFV

Fornøyd importør

Volkswagen-importøren, som leder den «norske» salgstatistikken (foruten bruktimport), viser til at de har hatt mål om å bli best. Følgelig har folkevogn-merket lansert flere elbiler.

– Vi satte tidlig en ambisjon om å bli «ledende på ladbare biler», som vi senere har omskrevet til «ledende på elektriske biler», forteller VW-kommunikasjonssjef Anita Svanes i Harald A. Møller til Dinside.

Anita Svanes er kommunikasjonssjef for Volkswagen hos den norske importøren Harald A. Møller AS.
Anita Svanes er kommunikasjonssjef for Volkswagen hos den norske importøren Harald A. Møller AS. Vis mer
FUNKSJONER: På Volkswagens elbiler i ID.-serien har de nå lagt inn en stilig funksjon – nemlig ID.Light. Video: Øystein Bergrud Fossum / Rune M. Nesheim. Klipp: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Volkswagen var også tidlig ute på ballen, med VW e-up! i 2013, før de lanserte suksessen e-Golf året etter. I fjor kom deres første rendyrkede elbil, i VW ID.3, før VW ID.4 skal bli bestselgeren i 2021.

– Vi stod for store andeler av de totale leveringene av elektriske biler fra fabrikken de første årene, og Norge har vært et viktig læringsmarked for Volkswagen. ID.3 representerer jo den tredje milepælen i historien vår, etter Bobla og Golf, fortsetter Svanes.

Dinside har også forsøkt å få en kommentar fra den norske Nissan-importøren, uten å få noe svar.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer