Bilferie i sommerferien står høyt på lista for mange. Enten det er å kjøre egen personbil eller bobil hjemmefra, eller de skal leie bil i utlandet.
Holder det med det norske førerkortet, eller trenger man det internasjonale førerkortet?
Her får du det
Kravet om internasjonalt førerkort kommer blant annet fra Wienkonvensjonen av 1968 om veitrafikk, som regulerer internasjonalt førerkort mellom konvensjonspartene.
Mange tror kanskje at de må til Statens vegvesen for å få internasjonalt førerkort, men der tar det feil.

– Er ikke forbudt
- Den norske førerkortforskriften viser at det er Kongelig Norsk Automobilklub (KNA), Motorførernes Avholdsforbund (MA) og Norges Automobil-Forbund (NAF) som kan utstede internasjonalt førerkort.
Dette førerkortet er godkjent i de landene som har forpliktet seg til å følge «Wienkonvensjonen av 1968 om veitrafikk», sier ekspert på reisejus i Forbrukerrådet, Thomas Iversen til DinSide.
Hvem trenger det?
- Skal du kjøre i et EU/EØS-land så holder det med det vanlige førerkortet ditt.
Utover dette anbefaler jeg å sjekke det landet du skal til. Det er noe jeg uansett anbefaler, siden det kan være nyanser i både trafikkregler, kultur og skikk som du trenger å sette seg inn i før du setter deg bak rattet.

Brennhett i Syden: - Ekstra viktig
Det er for eksempel en mental omstilling å gå fra høyre- til venstrekjøring, sier Iversen.
Et internasjonalt førerkort koster fra 270 til 320 kroner alt etter om man er medlem av utstederorganisasjonen eller ikke, men de fleste kan altså spare denne utgiften.