Test: BMW Z4 M40i

Perfekt blanding av luksus og kjøreglede

Rekkesekser er det eneste riktige med taket av.

BMW Z4 M40i: Dette er og blir det største alternativet hos Z4, ifølge BMW. Men 340 hester holder. Foto: Jamieson Pothecary
BMW Z4 M40i: Dette er og blir det største alternativet hos Z4, ifølge BMW. Men 340 hester holder. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BMW Z4 er kommet i ny versjon og vi har testet toppversjonen. Når du ser emblemet M40i vet du med sikkerhet at føreren koser seg! Ikke nødvendigvis på grunn av de 340 hestene han har til rådighet, men like mye på grunn av lydbildet som den herlige twinscroll-turbo-rekkesekseren gir. Særlig med taket nedslått!

Selv om utseendet også denne gang kan diskuteres, er Z4 fortsatt kompromissløs på klassisk toseters sportsbil-oppsett. Følelsen av å sitte langt bak, rett foran bakakselen, med et langt panser foran seg er på plass, og Z4 fås fortsatt kun med bakhjulsdrift, uansett motoralternativ.

Kortere akselavstand

Som vanlig med ny modell, har Z4 vokst i alle retninger. 8,5 cm lenger, 7,4 bredere og 1,3 cm høyere. Kun akselavstanden er blitt kortere, faktisk 2,6 cm.

Om det skyldes at de ble tvunget, på grunn av samarbeidet med Toyota om plattformen med Supra, vites ikke, men sjefen for utviklingen av den japanske Supraen, Tetsuya Tada, mente han var kompromissløs med sin «golden ratio», der sprovidde og akselavstand skulle ha forholdet 1,6 da ny Supra skulle bygges.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer