Peugeot 206 GTI (2000)

Franske småbiler med sprek motor er en gyllen oppskrift som resonnerer godt i våre ører. Dette er kanskje den siste franske GTI’en av den gamle skolen…

Foto: Autofil
Foto: Autofil Vis mer

Peugeot og GTI er en magisk kombinasjon. Gamle 205 GTI fra åttitallet regnes for å være en av verdens beste GTI’er noensinne. 106 Rallye fra nittitallet er også en seriøs liten hissigpropp. Kort fortalt, Peugeot kan ”hot hatch”-sjangeren ut og inn. Derfor hadde vi høye forventninger til 206 GTI som ny, og like høye i dag som bruktbil.

Den skinner som en liten juvel, Peugeot 206 GTI. Den er liten, lekker og lover mye med utseendet sitt. Står du på rødt lys med 206’en har du mye å rutte med. 2-literen gir 136 hester – og denne lille bilen veier ikke mer enn 910 kilo. Den er likevel avhengig av litt turtall for å levere, men det er slett ikke feil i en GTI. Inn i svingene ligger bilen som en klegg på veien. Den tåler å bli kjørt hardt. Men pass på: Presser du FOR hardt, kommer rumpa som et skudd – uten å gi et eneste forvarsel om hva som er på gang. Peugeot 206 GTI har mange av de samme kvalitetene som klassikeren 205 GTI. Vi kan imidlertid ikke unngå å få følelsen av at designet har gått på bekostning av kjøreegenskaper og det sportslige.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer