Peugeot 308 GTi

Både sportsligere og morsommere enn vi hadde ventet. Men er det for sent for 308?

308 GTi er en morsom bil, men konkurrentene har fordelen av å være langt nyere Foto: Cato Steinsvåg
308 GTi er en morsom bil, men konkurrentene har fordelen av å være langt nyere Foto: Cato Steinsvåg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Peugeot har lange tradisjoner for GTi-biler, eller små sportslige kombikupeer under andre navn. 308 GTi er den største av disse. Da bilen først ble introdusert allerede i 2010, var det bestemt at den ikke skulle til Norge. Senere har den blitt tilgjengelig også her.

308 GTi har en 1,6-liters turbomotor på 200 hester og 275 newtonmeter. Det er ganske moderat for klassen i dag, men likevel mye motor i en såpass liten bil. 0-100 kilometer i timen går på 7,7 sekunder. Det er heller ikke like kjapt som en del av konkurrentene, men dette oppleves likevel som en sprek og rask bil.

Turbo

Turbomotoren gjør at du har bra med krefter fra svært lave turtall. Maks moment er klart fra 1.700 omdreininger, og under rolig kjøring kan du fint slippe deg ned mot 1.000 omdreininger og uten problemer akselerere opp igjen. Dette gir en ganske flat motorkarakter, som jo er vanlig med moderne turbomotorer. Fordelen er at motoren alltid kjennes sterk.

Mindre GTi også på vei

Forbruket ligger for øvrig på 0,69 liter per mil, og CO2-utslippet er 159 gram. Det er til å leve med med tanke på ytelsene, men det finnes mer imponerende biler i klassen på dette området.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer