Peugeot 406 med HDi

For første gang presenterer Peugeot en HDi-motor i en av sine modeller. I Norge får vi se den i 406 rundt årsskiftet.

Peugeot 406 med HDi
Publisert

Den nye motoren har Common-Rail-Diesel direkteinnsprøytning. Den er utviklet av PSA Peugeot Citroën, som er en paraplyorganisasjon for Peugeot og Citroën. Den samme motoren sitter også i Citroën Xantia.

2-liter HDi

HDi-motoren er en firesylindret 2-liters turbodiesel med Common-rail. Motoren skal erstatte den velkjente 2,1-liters dieselmotoren som man finner under panseret på 406 idag. Antall hestekrefter, 110 ved 4.000 omdreininger i minutter, blir det samme som i forgjengeren, men den nye motoren vil få lavere utslipp samtidig som forbruket reduseres. Maksimalt dreiemoment er 250 Nm ved 1750 omdreininger.

Peugeot 406 kommer i dag også med en mindre dieselmotor på 1,9-liter. Denne blir værende som et motoralternativ til 406, sammen med den nye HDi-motoren. Importøren tror ikke det vil bli store prisendringer ved overgangen fra den gamle til den nye motoren.

Les om Citroën og HDi her.

Du kan lese om hvordan Common-Rail fungerer ved å klikke her. (Motorene som omtales er fra Mercedes-Benz, men prinsippet og virkemåten er den samme på Peugeot sin HDi motor.)

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer