Peugeot 406: Ny og endret

Peugeot har vært ute med tegnebrettet og fikset på 406. Den har fått ny front, bakenden er blitt rundere, interiøret er forandret, og den har fått to nye motorer under panseret.

Publisert

Den nyreviderte utgaven av 406 lanseres under bilmessen i Geneve i begynnelsen av mars i år. De nye modellene er ventet til Norge rundt mai 1999.

Ny front

Eksteriørmessig har den gjennomgått en merkbar endring. Den har fått nytt panser, ny front og nye lykter. Disse endringene gjelder for alle 406-modellene. Også bakenden er blitt ny, med nytt bagasjeromslokk og nye lykteformasjoner. De nevnte bakre endringene gjelder imidlertid ikke for stasjonsvogn-utgavene, som i stedet beholder sine gamle former bak, bare opplyst av nye kromlister på bagasjeluken. Alle modellene har i tillegg fått nye hjulkapsler eller nye aluminiumsfelger.

De innvendige endringene består blant annet av nytt dashbord, instrumenter med krom-innfatning, nytt ratt og nye seter.

Nye motorer

To nye motorer står altså klare under panseret på 406 når den presenteres i Geneve. Den ene er en firesylindret bensinmotor med et slagvolum på 1997 ccm og 138 hestekrefter, som viser sine maksimale krefter ved 6.000 omdreininger i minuttet. Dette er den første i en ny generasjon motorer fra Peugeot med betegnelsen EW, som skal være lettere og mer effektive.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer