Peugeot 607 billigere med sterkere dieselmotor

Peugeots store og komfortable sedan, 607, koster fra 437.900 kroner med bensinmotor. Med den nye versjonen 2,0 HDi utstyrt med en sterk dieselmotor på 136 hestekrefter og 320 newtonmeter blir heretter prispåslaget i forhold til bensin minimalt: Dieselcruiseren kommer nå godt under 450.000 kroner.

Publisert
Sist oppdatert

607 er en original i det norske billandskapet, svær, rommelig og komfortabel men uten image-fordelen merker som Mercedes og Audi har i storbilklassen. Prismessig kommer den imidlertid en del heldigere ut enn rivalene - ihvertfall når man ser på de mer moderate motoriseringene.

Mindre, sterkere

Nå er den tilgjengelig med en fordelaktig diesel-toliter, den samme som sitter i lillebror 407. Motoren erstatter 2,2 HDi som gikk ut av produksjon i september 2005, og er et resultat av satsing på stadig mer effekt i forhold til volum. 2,0 HDi har, som forgjengeren, en effekt på 136 hestekrefter, men er noe sterkere med sitt dreiemoment på 320 newtonmeter ved 2.000 omdreininger i minuttet. Dette er tilstrekkelig til å gi den store og tunge sedanen brukbare ytelser på veien med en topphastighet oppgitt til 207 kilometer i timen og 0 til 100 på 11,6 sekunder - samtidig som forbruket holdes på et moderat nivå, ifølge Peugeot 0,61 liter per mil ved blandet kjøring.

Konkurransedyktig

Forgjengeren 2,2 HDI kostet 454.900 kroner i 2005. Nye 607 2,0 HDi blir priset til 442,900 kroner. Dette er selfølgelig fortsatt mye penger, men en god del utstyr er standard utover det minimale man forventer i denne klassen. For eksempel hører følgende med i standardutrustningen: elektrisk justering av setene, parkeringsassistanse foran og bak, dekktrykkssensor, regnsensor, xenonlys, tåkelys og to-sone automatisk klimaanlegg samt 17-tommers aluminiumsfelger. Likeledes får man elektrisk, fjernbetjent åpning av bagasjelokket, som også lukkes ved et tastetrykk og en Webasto kjøre-og kupévarmer med tidsinstilling.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer