Peugeot med på leken

Peugeot hiver seg inn i GTI-klassen med kompaktraceren 308 GTi. Men til Norge kommer den ikke...

Visuelt sett er 308 GTi ganske forsiktig i fremtoningen Foto: Peugeot
Visuelt sett er 308 GTi ganske forsiktig i fremtoningen Foto: Peugeot Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

GTI-klassen har tradisjonelt sett bestått av ganske vanlige kombikupeer med litt ekstra motor og et litt sportsligere oppsett. Noe av poenget er at bilene skal tilby gode ytelser og mye kjøreglede for en liten sum penger. De siste årene har det imidlertid gått inflasjon i effekttallene og toppnivået begynner nå å nærme seg 300 hestekrefter, omtrent dobbelt så mye som man trengte for noen år tilbake.

Peugeot kaster seg ikke helt på effektkarusellen med 308 GTi. Ikke så å forstå at den er treg, men med en 1,6-liters turbomotor med 200 hestekrefter og 275 newtonmeter blir den blant de mer moderat motoriserte bilene i segmentet.

Test av lillebror 207 RC.

Kanskje er det også derfor Peugeot fokuserer vel så mye på litt mykere verdier som praktiske egenskaper og miljø i pressemeldingen sin…

Desto merkeligere er det kanskje at bilen ikke blir tatt inn til Norge av den norske importøren. Med tanke på at effekten ikke er alt for høy, og at CO2-utslippet ligger på forholdsvis lave 159 gram CO2, kunne prisen blitt forholdsvis grei, i alle fall sammenlignet med konkurrentene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer