Picanto fra Kia

Kia Picanto skal konkurrere med biler som Daewoo Matiz, Opel Agila og Suzuki Wagon R.

Publisert
Sist oppdatert

Picanto er 12 centimeter kortere enn Toyota Yaris, men nesten like høy. Høye og praktiske småbiler er noe også nordmenn har åpnet øynene for, og med riktig pris kan Kia Picanto bli et interessant alternativ på det norske markedet.

Godt utstyrt

Det er en avveining mellom pris og utstyr som importøren gjør når de spesifiserer biler. Det er ingen vits i å legge på masse fordyrende utstyr hvis kundene ikke vil betale for det. Likevel ser vi det som importørens oppgave å sørge for en minimumsspesifisering, i hvert fall når det gjelder sikkerhetsutstyr.

Det virker det som den norske Kia-importøren har gjort, i Norge vil fire kollisjonsputer og blokkeringsfrie bremser være standardutstyr. Det er skivebremser også på Picantos bakhjul.

To motoralternativer

Det er ikke store spennet i Picantos motorprogram. Du kan velge mellom en 1,0-liter på 62 hestekrefter eller en 1,1-liter på 64 hestekrefter. Det vil i 2005 dukke opp en 1,1-liters dieselmotor.

Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 157 liter, omtrent det samme som i Matiz. Det er mulig å øke kapasiteten til 882 liter ved å vippe frem baksetene og laste helt opp til taket. To sett med Isofix-fester i baksetene er også standard.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer