Fleksibilen Citroën Xsara Picasso ble ikke introdusert i det norske markedet før på nyåret 2001. Men på kontinentet ble de første eksemplarene sendt ut på markedet allerede i januar 2000, noe som betyr at Picasso allerede har feiret sin fireårsdag. Fireårsdagen er i dagens bilmarked synonymt med midtlivskrise, noe som vanligvis løses ved en ansiktsløfting.
Knapt synlige endringer
Citroën må imidlertid være svært godt fornøyd med Picasso-designen. For en stort mer forsiktig ansiktsløfting enn dette, er det sjeldent vi ser. Et par kromlister på støtfangerne og en sotet bakrute er faktisk de mest synlige endringene. Logoen i grillen er visstnok blitt noe større og baklyktglassene byttet ut, men dette må du være en Picasso-kjenner for å legge merke til.
Selger godt på kontinentet
Bakgrunnen for de forsiktige endringene er nok å finne i salgstallene. For Picasso har rett og slett solgt svært godt. Siden introduksjonen er det solgt mer enn 850.000 Picassoer, noe som har gitt bilen en høy markedsandel i mange europeiske land. I Norge har ikke salget gått like godt. Riktignok ble det i 2001 solgt 630 eksemplarer her i landet, men siden har salget gått ned. I 2002 ble det satt norske skilter på 439 stykker og i fjor ble det kun solgt 362 eksemplarer. Til sammenligning klarte Opel å selge 1.287 stykk Zafira i fjor.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger