Picasso: Ansiktsløft og sprek diesel

Citroëns fleksibil har både et originalt navn og et originalt utseende. I mars får bilen hjelp til å overleve midtlivskrisen, samtidig som en ny og spennende dieselmotor introduseres.

Publisert
Sist oppdatert

Fleksibilen Citroën Xsara Picasso ble ikke introdusert i det norske markedet før på nyåret 2001. Men på kontinentet ble de første eksemplarene sendt ut på markedet allerede i januar 2000, noe som betyr at Picasso allerede har feiret sin fireårsdag. Fireårsdagen er i dagens bilmarked synonymt med midtlivskrise, noe som vanligvis løses ved en ansiktsløfting.

Knapt synlige endringer

Citroën må imidlertid være svært godt fornøyd med Picasso-designen. For en stort mer forsiktig ansiktsløfting enn dette, er det sjeldent vi ser. Et par kromlister på støtfangerne og en sotet bakrute er faktisk de mest synlige endringene. Logoen i grillen er visstnok blitt noe større og baklyktglassene byttet ut, men dette må du være en Picasso-kjenner for å legge merke til.

Selger godt på kontinentet

Bakgrunnen for de forsiktige endringene er nok å finne i salgstallene. For Picasso har rett og slett solgt svært godt. Siden introduksjonen er det solgt mer enn 850.000 Picassoer, noe som har gitt bilen en høy markedsandel i mange europeiske land. I Norge har ikke salget gått like godt. Riktignok ble det i 2001 solgt 630 eksemplarer her i landet, men siden har salget gått ned. I 2002 ble det satt norske skilter på 439 stykker og i fjor ble det kun solgt 362 eksemplarer. Til sammenligning klarte Opel å selge 1.287 stykk Zafira i fjor.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.