Pinlig for BMW

Citroën, Ford og Seat har grunn til å være godt fornøyd med de siste resultatene fra Euro NCAP. BMW, derimot, har ingen grunn til å juble.

Publisert
Sist oppdatert

Renault Laguna var i 2001 den første bilen som oppnådde fem stjerner hos Euro NCAPs. I dag er imidlertid ikke fem Euro NCAP-stjerner like oppsiktsvekkende. De to siste årene har det blitt stadig flere biler som oppnår full stjerne-pott og i juni ble Toyota Prius det 20. medlemmet i den ikke lenger like eksklusive femstjerners-klubben.

Kun 29 poeng til 5-serie

Siste Euro NCAP-runde bekrefter utviklingen. Hele åtte av 14 testede biler ble belønnet med fem stjerner. Det mest oppsiktsvekkende ved denne testrunden er derfor at BMW 5-serie ikke var blant disse. BMW 5-serie oppnådde kun 11 av 16 oppnåelige poeng i frontkollisjonstesten og 16 av 18 i sidekollisjonstesten. Dermed hjalp det ikke at 5-serie oppnådde to tilleggspoeng for sine beltevarslere. Med en sluttsum på bare 29 poeng, var BMW hele fire poeng fra kravet til fem stjerner.

Farlige for myke trafikanter

Som om ikke dette er ydmykende nok, viser de siste resultatene fra Euro NCAP at BMW lager uvanlig farlige biler - sett fra myke trafikanters synspunkt. Verken BMW 1-serie eller 5-serie klarte nemlig å oppnå mer enn to - 2 - poeng i fotgjengertesten. Med tanke på at det er mulig å oppnå hele 36 poeng, er dette usedvanlig dårlige resultater. Så dårlige at Euro NCAPs kommer med oppsiktsvekkende skarp kritikk:

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.