Plass og komfort

XC60 kan skilte med brukbar plass, et greit utstyrsnivå og mange praktiske løsninger. Men noen svakheter fant vi.

Publisert
Sist oppdatert

I forrige kapittel lovet vi å kikke nærmere på sikkerhetsaspektet ved XC60. Riktignok er bilen ennå ikke testet av Euro NCAP, men vi vil bli svært overrasket om denne bilen ikke ender opp med fem stjerner. Det som imidlertid er spesielt interessant med XC60 - og som ikke testes av Euro NCAP - er det store utvalget av aktivt sikkerhetsutstyr.

City Safety

Ikke minst City Safety, som i hastigheter under 30 kilometer i timen måler avstanden til objektene foran bilen ved hjelp av laserteknologi. Ved fare for kollisjon vil teknologien først advare og forberede bremsene. Hvis ikke dette er nok - og en kollisjon er uunngåelig - vil systemet aktivere bremsene og begrense skadene. City Safety er standardutstyr i XC60.

Dødvinkelsoner og sikkerhetsnett

Volvo har også tatt seg råd til å fylle standardutstyrslisten med pyrotekniske beltestrammere i baksetene, dødvinkelsone i begge sidespeil, sikkerhetsnett mellom lasterom og passasjerkupé, førstehjelpspute og sentrallås-knapp i begge fordører.

Ved nødbrems i hastigheter over 50 km/t blinker bremselysene, mens nødblink-funksjonen tar over når farten har kommet under 50. Mens mange andre bilprodusenter har satset på aktive hodestøtter - som løftes opp og frem ved påkjørsel bakfra - har Volvo i stedet satset på aktive seter, som blir med føreren bakover.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer