Plass og komfort

Lavt støynivå og behagelige landeveisegenskaper gjør, sammen med god sittekomfort, lange etapper uproblematiske.

Publisert
Sist oppdatert

Forsetene ser litt rare ut, men vel på plass gir de god sidestøtte og også lårstøtte for lange personer. Baksetet er ikke like trivelig, lav takhøyde og litt dårlig bredde gjør at de aller lengste bør få sitte foran. En fordel om bord i C4 er at passasjeren foran kan sitte ganske langt frem uten at knærne går i hanskerommet, og det gjør det enklere å montere barneseter på plassen bak. En annen fordel for små barn i baksetet er at vinduskarmen ikke er alt for høy.

God støydemping

En bensinmotor med snilt lydbilde gjør at støykomforten er god i C4. Det eneste som skjemmer eller gleder ettersom er litt eksoslyd som slipper igjennom på høye turtall. Støy fra fartsvind og støy fra underlaget er moderat, selv over korte og skarpe dumper er det ikke mye lyd som slipper inn i bilen.

De samme dumpene gjør imidlertid at det rister litt, og C4 er overraskende stiv over korte ujevnheter. På vanlig norsk veistandard oppleves C4 som godt avstemt mellom komfort og fasthet.

Funksjon viker for form

C4 er en bil som skiller seg positivt ut med mange spennende detaljer. Prisen du må betale er at formen noen ganger går på bekostning av det praktiske. Den elegante og tøffe hekken på C4 er mindre praktisk enn den er estetisk vellykket. Luken til bagasjerommet blir nemlig litt liten, og lastekanten høy. Den runde takprofilen går litt utover takhøyden i både bagasjerommet og i baksetet. Et annet eksempel er gulvmatten foran baksetet. Den er sammenhengende, og det ser bra ut helt til noen har sittet i baksetet. Matten vikler og bøyer seg, og det ser etter hvert ganske rotete ut.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.