Plass og komfort

307 CC har et interiør og en plassfølelse som trekker tankene mot dobbelt så dyre biler. Det elektrisk betjente ståltaket er et kapittel for seg.

Publisert
Sist oppdatert
Plass og komfort
Plass og komfort
Plass og komfort
Plass og komfort
Plass og komfort


Da Peugeot lanserte 206 CC i 2000, var franskmennene blant de første som erstattet duk med et ekte ståltak. Ståltak i kabrioleter og roadstere er fortsatt en sjeldenhet, inntil i år fantes det kun fire såkalte kupé-kabrioleter på markedet; 206 CC, Mercedes-Benz SLK og SL samt Lexus SC430. I år har bestanden av kupé-kabrioleter økt med 50 prosent. Den ene nykommeren heter Renault Megane CC, mens den andre er bilen vi nå omtaler.

Det er ikke mange år siden vi lot oss fascinere av elektrisk betjente stofftak. Men etter ståltakenes inntreden, har stofftakenes glans falmet i våre øyne. Det å skue et ståltak som foldes ned i bagasjerommet er nemlig en nytelse som fortjener publikum. Forestillingen er ikke bare estetisk vakker, den er i tillegg egnet til skape tårer i øyekroken til enhver som er glad i teknikk og mekanikk.

20 sekunder

307 CC er et intet unntak. Tak-prosessen er et fascinerende skue og tiltrekker seg raskt skuelystne. Peugeot oppgir selv at prosessen tar 25 sekunder, vi brukte faktisk bare 20 sekunder å legge taket ned og 23 sekunder på å få det på plass igjen. Ikke nok med det, taket kan faktisk også betjenes i fart, så lenge du holder deg under 10 kilometer i timen.

Ståltaket har en lang rekke fordeler sammenlignet med en tradisjonell kabrioletduk. For det første beskytter ståltaket kupeen langt bedre mot kulde og støy. Ståltaket er i tillegg innbruddssikkert og vedlikeholdsfritt. En kupékabriolet kan også med god samvittighet kjøres rett inn i bilvaskemaskinen.

Nesten vindstille

I tillegg til ståltaket, er det flere andre elementer som bidrar til at 307 CC oppleves som en nærmest perfekt kabriolet. Blant annet er det uvanlig lite vind som trenger ned i kupeen. Hvis man i tillegg hever alle de fire sidevinduene, noe som kan gjøres via en enkelt knapp, blir det nærmest vindstille i forsetene - også i høye hastigheter. Vindavviseren, som kan kjøpes som ekstrautstyr, fremstår derfor som overflødig.

Vi bet oss også merke i at tverrliggeren mellom A-stolpene befinner seg så høyt oppe at den overhodet ikke er til hinder for sikten fremover. Dette er ingen selvfølge i en kabriolet. Vi merket oss også at det er mulig å vaske frontruten uten at spylervæske trenger inn i kupeen, noe som viser at Peugeot har tenkt på det meste denne gangen.

Vakkert ratt

Plass og komfort


Også interiøret fremstår som svært vellykket. Det første som møter deg når du åpner den brede døren, er vakre innstigningslister i børstet stål. Deretter vil du legge merke til et uvanlig lekkert, treeket ratt. Dette skinntrukne rattet prydes av aluminiumsinnlegg ved tommelgrepene og ligger særdeles godt i hendene. Og det er selvsagt justerbart i både høyde og dybde.

Deilige seter

Deretter kan du sette deg inn i de gode setene, som i vårt eksemplar var trukket i skinn. Setene gir ikke bare god støtte for lårene, de voldsomme sidevangene gir i tillegg sidestøtte helt opp i skulderhøyde. Og vinkelen til de behagelige og aktive hodestøttene kan justeres, slik at de kommer nærmest mulig hodet.

Alu-detaljer

Foran deg har du nå et lekkert interiør. Dashbordet er polstret og alle overflater har en fin finish. Midtkonsollen er både ryddig og elegant og de ulike elementene omgis av aluminiumsfarvet plast. Denne farven går forøvrig igjen i både luftdyser, dørhåndtak, ratt og girspak og bidrar til å friske opp kupeen. Det samme kan sies om pedaler og fothvilerplate, som er utformet i børstet stål.

Pene instrumenter

Plass og komfort


Instrumentene har hvit bakgrunn og omkranses av forkrommede ringer. De tynne, røde nålene gir presis avlesing. Kjørecomputeren betjenes via en knapp ytterst på vindusviskerhendelen og radioen kan styres via en velfungerende hendel under denne. Nesten samtlige knapper har egne lyspunkter.

Enorm plassfølelse

Men det som kanskje er aller mest påfallende med denne bilen, er den enorme plassfølelsen. Kombinasjonen av fremskutt frontrute, et enormt dashbord, god kupébredde og fravær av B-stolper, sørger for at 307 CC fylles av lys og luft, noe som i sin tur resulterer i en følelse av å kjøre storbil.

Hvis man i tillegg velger fullskinn-pakken, noe som betyr at ikke bare seter, men også dashbord og dørpaneler er trukket i skinn, blir bilen oppsiktsvekkende eksklusiv. Så eksklusiv at tankene trekkes mot Mercedes-Benz CLK Cabriolet, en bil som starter ved 560.000 kroner. Luksus-følelsen forsterkes ytterligere med taket på, fordi 307 CC-kupeen er svært godt isolert mot støy, ikke minst med tanke på at bilen faktisk er en kabriolet.

Fire seter

Plass og komfort


Peugeot 307 CC er en fireseter, og ikke bare en symbolsk sådan. Adgangen til baksetene er god, blant annet fordi fordøren er så bred. Forsetene er lette å vippe frem og går tilbake i utgangsposisjon når de vippes tilbake igjen, slik at forsetepassasjerene slipper å stille inn setene på nytt.

Bakseteplassen er ikke like god som i en ordinær 307. Blant annet er takhøyden for lav for personer over 170 centimeter. Høyere personer enn dette vil måtte bøye hodet og risikerer også å slå hodet i bakvinduet ved bråbrems eller kollisjon. Men når solen skinner og taket felles ned, er selvsagt ikke takhøyde noe problem.

God benplass

Benplassen er i utgangspunktet ikke voldsom når forsetepassasjerene er høye. Men hvis de foran tar litt hensyn, ved å jekke setet litt opp, blir benplassen i baksetene upåklagelig. Dette fordi baksetepassasjerene da får plass til føttene under forsetene og at knærne i tillegg får nytte av utsparringene i forseteryggene. Hvis forsetepassasjerene er under 170 centimeter høye, vil ikke hensyntagen til baksetepassasjerene oppleves som noe offer i det hele tatt.

Stort bagasjerom

Plass og komfort
Plass og komfort


En av de største fortrinnene ved 307 CC, er det overraskende store bagasjerommet. Dette rommer hele 350 liter med taket på, noe som gir plass til både kofferter og store bager. Når taket felles ned, reduseres selvsagt plassen, men 204 liter står fortsatt til disposisjon.

I det hele tatt er 307 CC eiendommelig praktisk til kabriolet å være. Innlastingshøyden er lav, i likhet med innlastingskanten, og både innvendige lukkehåndtak, belysning, fullstørrelse reservedekk på aluminiumsfelg og fire festekroker er på plass. I tillegg finner vi et sikkerhetsnett som er tilpasset de fire festekrokene.

Ikke perfekt

Er 307 CC rett og slett en feilfri bil? Neida, noen svakheter fant vi. Blant annet fant vi to typiske kabriolet/kupé-problemer. Det ene består i at dørene er så brede at de krever mye plass når de skal åpnes. Det andre er den store avstanden til sikkerhetsbeltene, som gjør at man må strekke seg ganske langt for å få tak i dem. Vi må også nevne at bilen produserer enkelte ulyder når underlaget blir dårlig, ikke minst når taket er felt ned.

Redusert sikt til sidene i regnvær

Vi må også fortelle at den fremskutte frontruten resulterer i lange og slake A-stolper. Disse oppfattes vanligvis ikke som noe problem, men i regnvær kan de bli irriterende. Dette fordi vindusviskerne gir seg noen centimeter før de når A-stolpene, noe som etterlater et ganske stort uvisket område. Når dette legges sammen med A-stolper som i utgangspunktet er på grensen til å hindre sikten ved sving, hender det at man må bøye seg fremover for å få oversikt i svinger og kryss.

Dum setevarmeknapp

Plass og komfort


Hodestøttene for baksetepassasjerene inneholder prisverdig nok veltebøyler, som utløses hvis elektronikken oppfatter fare for velt. Men polstringen er etter vårt syn for svak. Setevarmeknappen er som i den ordinære 307 plassert nede ved setet, noe som er en dum plassering, og baksetepassasjerene vil legge merke til en stygg list under hanskerommet.

Og hvis vi virkelig skal gå detaljert til verks, kan vi påpeke vindushevermotorene har litt ulik hastighet, også når de betjenes med felles-knappen. Dette resulterer i litt dårlig synkronisering når alle vinduene heves.

Likevel, vi kunne ha tålt mange flere svakheter før de hadde klart å forpurre vår begeistring over 307 CC, som klarer seg svært godt mot konkurrentene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer