Plass og komfort

Stasjonsvognvarianten beholder komforten fra sedanutgaven, og har plassen du trenger i en familiebil.

Publisert
Sist oppdatert
Plass og komfort
Plass og komfort
Plass og komfort


Jaguar X-type som stasjonsvogn virker gjennomført. Lydisoleringen er god, utførelsen er elegant og løsningene som er valgt i bagasjerommet er gode. For eksempel fungerer bjelken som inneholder bagasjeromsskjuleren som en oppbevaringsplass for et realt bagasjesikringsnett.

Bagasjerommet har god bredde. Stasjonsvognen er akkurat like lang som sedanen, så i praksis har du samme areal men større volum til rådighet hvis du velger førstnevnte.

Ny rattbetjening

Løsningen for styring av radio og konstantfartsholder er endret fra knapper mellom ekene i rattet til gummihjul på selve mellomflaten på rattet. Det er en endring til det bedre, og hjulene har akkurat passe motstand slik at de kan brukes presist.

Utformingen av dashbordet i X-type er spesiell uten at det går ut over funksjonaliteten. Materialvalget gir et eksklusivt inntrykk, men for eksempel trerattet (ekstrautstyr) er litt vel mye av det gode og ikke spesielt behagelig i bruk.

Fortsatt trang

Selv om takhøyden er bedre i stasjonsvognen er det fortsatt trangt for bena i baksetet. Får du plass sitter du og en til godt i formede skinnseter, og med ett midtarmlene som inneholder koppholdere.

På plass i forsetet er det godt med armslag, selv om midtkonsoll og dashbord pakker deg godt inn. Setene virker litt små i størrelse, men gir god støtte. En litt rar kant høyt opp på seteryggen kan nok irritere noen. Testbilen hadde fullt ut elektrisk justerbare stoler, standard kommer bilen med elektrisk justering i lengderetningen og ryggvinkelen mens de andre innstillingene er manuelle.

Godt navigasjonssystem

Selv om navigasjonssystem med skjerm er å finne på ekstrautstyrlisten til friske 24.280 kroner tar vi med noen ord om systemet. Det er nemlig svært lettbrukt med en trykkfølsom skjerm som gjør de fleste funksjonene lett tilgjengelige og relativt intuitive. Navigasjonssystemer blir mer og mer vanlig på de fleste biler, og med tanke på at bilen skal selges brukt en gang kan det nok være fornuft i å vurdere dette ekstrautstyret.

Mer om konklusjon og konkurrenter finner du her.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer