


Selv om X3 er litt kortere enn X5 er plassforholdene gode. Det er helt opplagt at plassutnyttelse er et fag som vies mye oppmerksomhet. At denne bilen er nesten like stor som en X5 er også et signal om at X5 i fremtiden kan bli en god del større enn den er i dag.
Foran
De utvalgte som skal kjøre bilen vil ikke møte på mange problemer. Rattet kan justeres i høyde og lengde og setet har elektriske justeringer med minne. Det har også mulighet for å forlenge sitteputen ved å trekke ut den fremre delen av sitteputen. Dette er helt topp for de med lange bein. Sportsetene klemmer på de riktige stedene og du sitter godt. De som ikke har nok polstring på egen bak vil kanskje oppleve setene som harde. Testbilen var også utstyrt med et kraftig stereoanlegg, men CD-spiller i dasbordet har den ikke. Den har kun veksler som sitter mellom setene. Du må dermed stoppe for å kunne sette inn nye plater. Når vi er i området rundt dashbordet kan vi også nevne at BMW har vært litt uheldig med plastkvaliteten der. Det er for hardt og simpelt og trekker inntrykket i kupeen ned. De har også vært uheldig med slamrelyden som oppstår når du lukker dørene. Slikt er vi ikke vant til fra BMW.
Selv med forsetet nesten i bakerste posisjon kan en voksen person gå rett inn i baksetet. Benplassen er grei og takhøyden veldig god. Alle tre i baksetet har hodestøtter og trepunkts sikkerhetsseler.
Romslig bak
X3 har større bagasjerom enn X5. Det er imponerende. 15 liter mer har du å rutte med bak i X3. Rent visuelt ser det også bra ut. Det har forholdsvis lav innlastingshøyde og du slipper å passere høydeforskjeller med bagasje på vei inn eller ut. Det finnes også noen smårom og festekroker til lastenett. For de som ikke gidder å montere skistativ er gjennomgang i bakseteryggen med skipose standardutstyr.
Komfort på vikende front
Det skal være sportslig og det er vel og bra. X3 er råtøff å kjøre og vi likte bilen godt. De som forventer en bil som sklir over dumper og svelger unna ujvenheter, må se etter noe annet. Dette er en sportsbil, bare en veldig høy en, og du må ta til takke med laber fjæringskomfort. Det spretter og hopper, og det lønner seg og ta det pent på dårlige veier hvis man har med seg passasjerer som ikke liker slik oppførsel.
Det er ikke så mye vi kan ta X3 på, men hvis vi skal trekke frem noe er det pris og komfort. Mer om konklusjon og konkurrenter finner du her.