Plass og komfort

I forbindelse med syvseteren Corolla Verso blir det naturlig nok mye snakk om seter, de vi husker best er forsetene.

Publisert
Sist oppdatert
Plass og komfort
Plass og komfort


Forsetene er nemlig de beste Toyotasetene vi har sittet i. Det er ganske store, har tilstrekkelig med innstillingsmuligheter og gir god støtte til tross for at det ikke finnes noen egen regulering av korsryggstøtten.

Nesten bra bak

Også når vi flytter oss ett hakk bakover overrasker setene positivt. Ryggvinkelen i baksetene kan justeres enkeltvis, og i tillegg vippes sitteputen opp i forkant avhengig av ryggvinkelen. Dette sørger for at du sitter mye bedre i sovestilling. Med baksetene i bakre posisjon er det ikke noe problem med benplassen. Men med alle tre seteradene i bruk, må de som kan justere sine seter ta hensyn til de bak seg.

Døråpningen inn til baksetene er stor og praktisk, men dessverre for små barn sitter vinduene høyt oppe på døren. Dette gir ett mer dynamisk design, og sure barn som ikke kan se ut. Den bakerste seteraden er på grunn av benplassen og takhøyden best egnet for barn.

Endelig

En gjenganger i våre tester av biler fra Toyota, og mange andre japanske biler, er fraværet av dybdejustering av rattet. Endelig har Toyota hørt på oss, og denne detaljen gjør at svært mange flere vil finne seg godt til rette bak rattet i Corolla Verso.

En annen ting Toyota har tatt alvorlig, er alt gnålet om koppholdere. Hele syv brushull har forsetepassasjerene til rådighet, og ingen sitteplasser i bilen er langt unna en innretning som kan holde brusflasken på plass i svingene.

Moderne

Eksteriøret er utformet av Toyotas designavdeling i Frankrike, mens interiøret er klekket ut i Japan. Fronten gir klare Toyota-assosiasjoner, baken er med sine fremtredende lykter inspirert av Lexus. Corolla Verso gir ett bra inntrykk både utvendig og innvendig, og mange av designelementene kommer vi sikkert til å få se i andre modeller fra Toyota.

Plass og komfort
Plass og komfort


Nytt er for eksempel midtkonsollens utforming, og også instrumentene er nye. Begge deler fungerer godt i bruk, men dessverre er det fortsatt plassert knapper på utilgjengelige steder.

Vidvinkel

Noen nyvinninger presenteres i forbindelse med denne lanseringen. Ett vidvinkelkamera plassert rett under emblemet i grillen overfører bilder til skjermen på biler med navigasjonsanlegg. Her kan du se hvor mye plass det er igjen foran støtfangeren ved lukeparkering, og har du en vanskelig utkjørsel med dårlig sikt kan du se rundt hjørnet med dette kameraet. Også ryggekamera er på plass, det samme er parkeringshjelperen som viser med streker på skjermen hvor mye plass du trenger for en vellykket lukeparkering.

Også Toyota går nå over til nøkkelkort. Dette gjør bilen bedre sikret mot tyveri, men vi skulle ønske at kortet var litt mindre - gjerne i kredittkortstørrelse. For å starte bilen dytter du kortet inn i en slisse på dashbordet, og hvis kløtsjen er trykket inn kan du da starte bilen med en knapp på dashbordet.

Mer om motorer og priser finner du her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer