Plass og komfort

Volvos nye midtkonsoll stiller i en klasse for seg og er rosinen i et ryddig og eksklusivt interiør. Bakseteplassen er den nye bilens svakeste kort.

Publisert
Sist oppdatert
Plass og komfort


- Hvorfor har ingen gjort dette før? Det var tanken som umiddelbart dukket opp da vi for første gang fikk se Volvos nye midtkonsoll. For denne midtkonsollen er blant de mest elegante og stilfulle designelementene vi noen gang har sett i en bil. Den slanke midtkonsollen strekker seg som en bro mellom dashbordet og girspaken, noe som gir hele kupeen et futuristisk preg.

De viktigste radio- og klimafunksjonene betjenes via store, lettbetjente vriknotter, mens de andre funksjonene er gruppert i noe som kan minne om en vertikalt plassert fjernkontroll. Samtlige taster har en liten utvekst i nedre del, noe som gjør dem svært behagelige å betjene.

Høy kvalitetsfølelse

Plass og komfort


Også resten av kupeen understreker at man befinner seg i premium-bil. Dashbordet er polstret og alle overflatematerialer har en førsteklasses finish. Luftdysene, lysbryteren og den høyt plasserte tenningslåsen er pent integrert og detaljer i børstet stål sørger for at et relativt grått interiør ikke blir kjedelig. De kraftige hendlene har en ru overflate, noe som gjør dem behagelige å betjene og det deilige rattet har knapper for betjening av både radio og fartsholder. Et relativt lite instrumenthus rommer fire ryddige og lettleste instrumenter.

Brede vinduskarmer

Vinduskarmene er relativt høye og ekstremt brede, noe som gir trygghetsfølelse. Dette går litt på bekostning av romfølelsen, men S40 føles likevel ikke som trang. En fremskutt frontrute og god takhøyde sørger for det.

Flotte forseter

Plass og komfort


Forsetene minner sterkt om setene vi finner i S60 og V70, noe som er utelukkende positivt. Det betyr nemlig at setene har behagelige, fremovervinklede hodestøtter og at setene gir god støtte for både lår og korsrygg. Sidestøtten er også god og den deilige sitteputen bidrar til å dempe ujevnhetene som slipper gjennom hjulopphenget.

Vårt testeksemplar, en 2.4i Premium, var utstyrt med elektrisk regulerbart førersete, noe som selvsagt er behagelig. Blant annet kan sitteputen høydejusteres både i frem- og bakkant. Vi fant oss imidlertid enda bedre til rette i det manuelt justerbare passasjersetet, fordi høydejusteringen av dette gir muligheter for enda bedre lårstøtte.

Mye utstyr

Plass og komfort


2.4i Premium er en godt utstyrt bil. Blant standardutstyret finner vi for eksempel ett klimaanlegg med to soner, rattbetjent radio og fartsholder, fire elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon begge veier, elektrisk innfellbare speil, regnsensor, alarm og et lite kompassvindu integrert i bakspeilet.

Elektrisk regulering av førersetet, skinntrukket ratt, bi-xenon frontlykter, kjørecomputer og 16-toms aluminiumsfelger følger også med på kjøpet.

Vi nevner også den geniale parkeringsbilett-holderen i frontruten, blinklyshendelens tre-blink-funksjon og bilcomputeren. Sistnevnte gir eieren muligheten til å programmere en rekke funksjoner, deriblant følg-meg-hjem-lysene, klimaanlegget og sentrallåssystemet. Bilcomputeren betjenes via et mobiltelefon-inspirert menysystem, noe som fungerer godt.

Svak takhøyde bak

Plass og komfort


Alle medaljer har en bakside, så også nye S40. Denne oppdager man først når en voksen person skal stige inn i baksetene. Det første man oppdager er at adgangen er trang, noe som delvis skyldes en liten døråpning, delvis den høyt plasserte sitteputen. Det neste man oppdager er at takhøyden dessverre er for dårlig for personer over 180 centimeter. Slike personer blir sittende med hodet oppi taket, og vil ved en eventuell kollisjon treffe taket før hodestøtten. Dette er skuffende, med tanke på at de fleste av konkurrentene har klart å skape takhøyde nok også for voksne.

Brukbar benplass

Benplassen er imidlertid brukbar. Hvis føreren ikke er for lang, har baksetepassasjeren god plass til både føtter og knær. Baksetene er tilpasset to personer, noe som betyr at de to ytre plassen har brukbar sidestøtte. I midtplassen finner man et integrert midtarmlene, som inneholder koppholder og oppbevaringsrom. Dørlommer må imidlertid baksetepassasjerene klare seg uten.

Smalt, men dypt

Plass og komfort


Når man åpner bagasjelokket, får man hjelp av to gassdempere, akkurat som når man åpner panseret. Bilen åpenbarer da en relativt trang åpning og et ganske smalt bagasjerom. Til gjengjeld er bagasjerommet dypt, noe som ifølge Volvo sørger for at det rommer 404 liter. Selv om S40 er en sedan, er det mulig å vippe frem sitteputene og å legge ned den delte bakseteryggen. Da disponerer man plutselig et svært langt, om enn relativt lavt, lasterom.

I bagasjerommet finner vi et førstehjelpssett og under bagasjeromsmatten har Volvo plassert et nødhjul. Vi klarte kun å lokalisere to festekroker. Innvendig lukkehåndtak er på plass og bagasjelokket gir et uvanlig eksklusivt klikk når det lukkes.

Også Volvo må spare

Vårt inntrykk er som nevnt at Volvo S40 er en godt sammenskrudd bil og at kvalitetsfølelsen er upåklagelig. Man må derfor lete godt for å finne ut hvor Volvo har brukt sparekniven. Men hvis man tar seg en kikk oppunder bagasjeromstaket og oppunder fotbrønnen, vil man finne ut at også Volvo er nødt til å tenke på produksjonskostnadene (se fotoalbum).

Er Volvo S40 like bra som Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klasse og Saab 9-3? Eller kanskje bedre? Les vår konklusjon her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer