Plass og komfort

Den eneste veien du virkelig har godt med plass i de to duellantene er oppover. Men hvem vinner tvekampen?

Publisert

La oss umiddelbart slå fast følgende; en roadster er ingen flyttebil. Derfor har ingen av bilene spesielt rommelige bagasjerom, og MX-5 er verst. Her er bagasjerommet fullt etter skarve 160 liter, og høye løft står på dagsordenen dersom du har planer om å fylle det.

I MGF'en skulle man imidlertid tro at plassen skulle strekke til for de fleste, fordi motoren er plassert midt i bilen. Dermed er det nærliggende å tro at man ville finne et delikat teppebelagt rom til bagasje under panseret. Den gang ei. Her snakker vi nemlig om sportsbiler og da er vektfordeling viktigere enn kofferter og handleposer fra kolonialen på hjørnet. Under panseret finner man reservehjul, batteri og alskens andre remedier. Bagasjen har fått tildelt et rom bak motoren, men det er større enn i MX-5.

Den store glippen

Bak rattet er det imidlertid Mazdaen som vinner. Og det soleklart. For britiske MG har bommet på en svært så vesentlig detalj. Rattet er plassert alt for lavt, faktisk så lavt at du må skifte rattgrep foran krappe svinger. Problemet er at klaringen mellom rattringen og låret blir så liten at hånden ikke kan passere. Trangt er det også i MG'ens fotbrønn, og skal man traktere pedalene optimalt er det om å gjøre å skifte til mindre sko. Mazdaen på sin side tilbyr mer plass. Sammenliknet med MGF er den på grensen til å bli rommelig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer