Plass og komfort

I en sportskupé er verken plassen eller komforten det viktigste. Men se og bli sett, derimot…

Publisert

Lydkulissene i Ford Cougar er utvilsomt riktige. Ford’s DURATEC V6-motor kurrer lavmælt under panseret, men en dose gasspedal forandrer lyden fra kurring til RrRrrrrracer. Et velsmurt maskineri med høyfrekvent vellyd på turtall over 3.500 o/min!

Men der stopper det hele. Det vil si – motoren fortsetter sin ferd opp mot høyere turtall og mer fart, men med høyere hastighet kommer også adskillig mer dekkstøy. Og når du cruiser av gårde i 80 – 90 km/t, foregår det på lave turtall, og da blir veistøyen desto mer påtrengende.

Mer rødpenn

Og det kommer mer. For forsetene i Cougar var vi heler ikke fornøyd med, riktignok var de i mukt skinn, og med god lår- og sidestøtte, men korsryggstøtten var rett og slett for kraftig, slik at skulderpartiet ikke fikk riktig kontakt med underlaget. Det blir du fort sliten av

Men myk…

Derimot var det lite å utsette på fjæringskomforten. Myk, men fast – det var bare på skrape dumper i lave hastigheter at Cougar opplevdes som for stutt i fjæringen til å være komfortabel.

2 + 2

En sportskupé vil i første rekke bare brukes til 2 personer, men i Cougar var faktisk baksetene anvendelige til 2 passasjerer også. Faktisk var bakseteplassen slett ikke verst, 2 gedigne bøtteseter med glimrende lår- og sidestøtte, samt god benplass. Men takhøyden var i snaueste laget for personer over 175 – 180 cm.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.