Plass og komfort

Med en totallengde på rett over 4,5 meter, er ikke Mercedes CLK den største cabrioleten på markedet, men plassutnyttelsen er faktisk meget god -- for cabriolet å være.

Publisert

Og det er spesielt når du skal ut på lengre turer der reisebagasje utover et velfylt kredittkort er påkrevet at du legger merke til at plassen i bagasjerommet faktisk er akseptabel. Bagasjerommet tar 350 liter bagasje, men pakk i bag'er, det er i likhet med bagasjerommet i andre cabrioleter fullt av kriker og kroker som ikke egner seg for håndfast bagasje og firkantede kofferter.

Men også i kupeen er det rommelige forhold. Baksetepassasjerene har litt snaut med benplass, men både takhøyde og albuerom er det nok av for de maksimalt 2 passasjerene i baksetet.

En riktig glidare...

Og med hensyn til fjæringskomfort er det knapt noe å utsette på Mercedes-cabriloeten, unntatt i lave hastigheter på små, skarpe dumper. Da kan du tidvis oppleve den typiske "cabriolet-skjelvingen" som forårsakes av at vibrasjoner i understellet forplanter seg inn i karosseriet -- som i sin tur ikke er like stivt som i kupéutgaven av CLK, nettopp fordi taket mangler.

Støynivået er også lavt i CLK'en, med taket oppe er det ikke noe problem å holde samtalen i gang, og selv med taket nede er det lite vindsus å merke før du passerer 60 km/t. Da kan du svive opp rutene, og du må opp i hastigheter over det som er tillatt i Norge før det blir anstrengende å kjøre med toppen nede.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.