For det er klart -- det finnes biler til 300.000 kroner som gir deg mer plass enn det du får i en 316 sedan. Spesielt i baksetet, og spesielt dersom passasjerene der bak er over 180 cm høye. Men dette er et problem som BMW på langt nær er alene om, og sammenlignet med Mercedes C-klasse og Audi A4 er forskjellen ubetydelig. Med normal, norsk gjennomsnittshøyde skal det godt gjøres å direkte mistrives i BMW'ens baksete, på lengre turer er savnet av god lårstøtte det viktigste ankepunktet.
Bagasjerommet sluker 440 liter -- heller ikke dette er klassebest, men plassutnyttelsen er det likvel ikke allverdens grunn til å kritisere. 3-seriens bagasjerom er nemlig enkelt å utnytte.
Som en hvislende vind
Så er de bare å legge vekk rødpennen for en god stund. Fjæringskomforten er det pent lite å utsette på, og retningsstabiliteten imponerer. Sittekomforten er aldeles utmerket i forsetene, vi kunne bare etterlyse den noe bedre sidestøtten som BMW's sportsseter kan gi -- men det koster noen tusenlapper ekstra.
Støymessig er bilen godt dempet, det vi reagerte mest på var en resonanns-støy som oppsto på lave turtall i lave hastigheter. Det er fristende å ty til motorens ekstreme fleksibilitet ved lave turtall, men fristelsen blir mindre når det oppstår en merkelig resonnans mellom motorstøy og veistøy -- veksler du fra 5. til 4. gear i 50 km/t, vil du oppleve en dramatisk reduksjon i støynivået.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger