Egentlig har det ikke vært noen stor hemmelighet. Suzuki og Toyota har lenge pratet om et ytterligere samarbeid, og i 2019 ble dette vedtatt:
Suzuki skal få selge Toyotas ladbare hybridbiler under eget emblem, mens sistnevnte skal få selge Suzukis småbiler under sin logo. For oss vil dette først og fremst bety at en av de absolutte bestselgerne på markedet, Toyota RAV4, også vil selges som Suzuki RAV4.
Tabellene under viser hvor mye mer bare modellen RAV4 har solgt enn hele Suzuki til sammen i Norge, siden 2015:
Toyota RAV4-salget i Norge
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
4 977 | 3 627 | 4 821 | 4 955 | 3 755 |
Suzuki-salget i Norge
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
2 309 | 2 435 | 3 242 | 2 990 | 3 087 |

Bestselger
Toyota RAV4 var Norges femte mest solgte bil i fjor, kun slått av fire elbiler. Det var dessuten før SUV-en ble tilgjengelig som ladbar hybrid. For bare 14 dager siden var det en stor Norges-nyhet da prisen ble klar på Toyota RAV4 plug-in hybrid:

Ekstremt lavt forbruk
Prisen for innstegsmodellen starter på 468.000 kroner. SUV-en har en rekkevidde på 6,5 mil, et klasseledende lavt utslipp på 29 gram CO₂ per kilometer og et forbruk på 0,13 liter på mila - alt målt etter den nye WLTP-normen. Minuset med den ladbare versjonen er et noe mindre bagasjerom.
Som ladbar hybrid vil nok den mindre SUV-en bli enda mer populær - spesielt om den får null kroner i engangsavgift, slik Toyota Norge har uttalt, sammenlignet med den vanlig hybridens avgift på hele 120.000 kroner.
I så fall vil nok også Suzukis RAV4 få null kroner i engangsavgift.
Kommer i august
Ifølge Bilnytt kommer RAV4 i Suzuki-drakt til Norge allerede i august. Til bransjenettstedet sier importøren at utfordringen nå blir å få tak i nok biler til høsten.
- Vi har ambisjoner om 1.000, men tror vi kan få 1.200 eller flere, sier RSA-sjef Frank Dunvold.
En del av avtalen er også at de ladbare versjonene av Toyota Corolla skal kunne selges med Suzuki-logo.
