Polo-prisene klare

Med et langt djervere design og nærmest uendrede priser skal Volkswagen Polo gi Norges mest populære småbil - Toyota Yaris - hardere konkurranse.

Publisert
Sist oppdatert

Volkswagen Polo er en velkjent bilmodell for de fleste. Den første Polo-modellen ble lansert allerede i 1975 og i løpet av de 30 årene som har gått siden den gang, er det mange som har stiftet bekjentskap med en eller annen årgang av den tyske småbilen.

Utklasset av Yaris

Polo har alltid solgt godt her i landet, men i 1999 fikk Polo en voldsom utfordring i form av Toyota Yaris. Yaris tok Norge med storm og solgte så godt at Polo siden den gang har blitt henvist til å spille andrefiolin. Selv om Volkswagen i 2002 lanserte en helt ny Polo, har det vist seg umulig å slå Yaris på salgsstatistikkene. Yaris har hvert eneste år siden introduksjonen vært Norges mest solgte småbil. Eksempelvis ble det i fjor solgt hele 2914 eksemplarer av Yaris, som dermed utklasset Polo (1.901 solgte).

Omfattende ansiktsløfting

Men Volkswagen gir seg ikke. Etter bare tre år på markedet, får Polo nemlig en gjennomgripende ansiktsløfting. Endringene er faktisk så store at den norske Volkswagen-importøren omtaler den kommende Poloen som en ny bil.

Om dette er en svært omfattende ansiktsløfting eller en helt ny modell kan sikkert diskuteres. Men utseendemssig er det liten tvil om at Polo har fått en helt ny identitet. De fire frontlyktene har smeltet sammen til to, grill har smeltet sammen med luftinntak og blinklysene er flyttet opp i sidespeilene. Også bakparten er redesignet, med nye lykter og og en tidsmessig bakrute som peker ned mot Volkswagen-emblemet. I tillegg skal bilen ifølge Volkswagen ha fått forbedrede kjøreegenskaper.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.