Porshe kommer nå med en oppgradert 911, men gjør kanskje en av de mest oppsiktsvekkende endringene noensinne.
De billigste Carrera-modellene får mindre slagvolum, men med egen turbolader og ladeluftkjøler for hver sylinderrekke. Det betyr høyere dreiemoment, mer effekt, bedre ytelser, og lavere forbruk.
Den selvaspirerende 3,8-literen er med andre ord en saga blott, og en 3-liters bi-turbo vil fra nå av være selve hjertet i Carrera-modellene.
Hvorfor?
Svaret er enkelt. Effektivisering. Sportsbiler slipper ikke unna kravene om redusering av forbruk og reduksjon av utslipp, men kravet fra forbrukerne om progresjon i ytelse viker ikke av den grunn. Men med turbo trenger de heller ikke frykte for det.
Den nye motoren gir de nye Carrera og Carrera S helt flate momentkurver fra 1.700 omdreininger, og hele veien opp til 5.000. I tillegg stopper ikke turtallet før du når 7.500 omdreininger.
Dreiemomentet er nå økt med 60 Nm på begge modeller, og begge kan skilte med 20 hestekrefter ekstra, sammenlignet med den utgående 3,8-literen. Det betyr at du har 370, henholdsvis 420 hk å rutte med, på Carrera og Carrera S. Mer krefter gir også bedre ytelser, og sprinten til 100 km/t er nå senket med 0,2 sekunder for begge to. Resultatet blir nå 4,4 og 4,1 sekunder for bilene med PDK-gir.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger