Vi er i sydvest for å ta for oss den siste versjonen av Porsche 911 Turbo. Porsche har nylig jobbet seg gjennom en større ansiktsløftning, og nå har turen kommet til turbonivå. 911 Turbo har i dag en 3,6-liters motor med 480 hestekrefter og 620 newtonmeter.
Nå har effekten steget til 500 hestekrefter og 650 newtonmeter. Dreiemomentsøkningen som kommer med Sport Chrono pakke er fortsatt 50 newtonmeter for begge bilene. På den nye betyr det 700 newtonmeter med trøkk. Hvis noen skulle være tvil er det ekstremt mye for en sekssylindret bensinmotor. Dette dreiemomentsnivået er noe vi forbinder med V8-diesel.
Vanligvis når vi snakker om facelift av biler består oppgraderingen av nye lykter, grill og litt annet småtteri. På 911 Turbo er det strengt tatt under skallet oppgraderingen har foregått. Vi snakker helt ny motor utviklet fra bunnen av, ny girkasse og noen nye ”gizmoer”. Nå kan man også nyte 911 Turbo som toppmodell i 911-serien. GT2 som alltid har hatt litt mer krefter har gått ut av produksjon.
Raskere med mindre forbruk
I tillegg til muskeløkningen nevner Porsche selv 8 prosent raskere akselerasjon, 16 prosent lavere forbruk og opptil 25 kilo lavere vekt. Ytterligere 18 kilo kan spares ved å velge keramiske bremseskiver i stedet for stål.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger