Porsche 911: Verre enn verst

Man skal huske på at dette ikke er en eksotisk superbil, men en bruksbil som kan brukes hver dag hele året. Da blir det imponerende.

Porsche 911: Verre enn verst
Publisert
Sist oppdatert

911 Turbo dukket opp som produksjonsbil i 1974 og hadde den gang 260 hestekrefter og 343 newtonmeter fra en treliters motor. 0 til 100 gikk unna på 5,5 sekunder. Dette var freshe saker i 1974. Neste variant kom i 1977 med 300 hestekrefter og 3,3-liters slagvolum. I 1993 ble den siste varianten av 911 Turbo med bakhjulsdrift lansert, den såkaldte 964-plattformen. Denne hadde 360 hestekrefter fra en 3,6-liters motor. I 1995 kom den siste versjonen med luftkjølt motor. Nytt på denne plattformen, som heter 993, var firehjulsdrift og to turboladere. Dette gjorde bilen betydelig enklere å kjøre og leveringen av krefter ble mye mer harmonisk. Motoren i 993 yter 408 hestekrefter fra et slagvolum på 3,6 liter. I 2000 kom 996-varianten av 911 Turbo. Dette var den første turbomodellen med vannavkjølt motor og mulighet for automatgir. Denne ble også kun levert med firehjulsdrift og effekten var 420 hestekrefter i Turbo, og 450 hestekrefter i Turbo S.

Dagens modell baserer seg på siste generasjon som kalles 997. Den har fortsatt 3,6-liters slagvolum og variabel turbingeomteri - som er best kjent fra dieselbiler. Den har også to turboladere og effekten er høyere enn noen gang - 480 hestekrefter - og dreiemomentet topper på hele 680 newtonmeter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer