Cayenne GTS

Porsche er tilbake med V8

Skalerer opp igjen med mer kraft og mer lyd.

GODLYD I GTS: Cayenne GTS får tilbake V8. Coupe-modellen får disse pottene med ekstra påfyll av «godlyd». Foto: Porsche
GODLYD I GTS: Cayenne GTS får tilbake V8. Coupe-modellen får disse pottene med ekstra påfyll av «godlyd». Foto: Porsche Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Porsche lanserer en ny generasjon av de mest sporty Cayenne-modellene og bilentusiastene kan glede seg over å få et gjensyn med V8 i den mest sporty av dem, GTS.

Det er ikke første gang vi ser dette. 718 gikk ned fra 6 til 4 sylindre, men er nå tilbake med 4-liter i GTS igjen.

GTS ligger mellom S og Turbo i hierarkiet og er egentlig den mest sportslige og baneorienterte av samtlige motorer, selv om Turbo-modellene er sprekere.

De gjenkjennes med en «sport design»-pakke som er standard. Det vil si en haug med sort blanke detaljer: vinduslister, logoer, speil, felger, lykteinnsatser og potter.

Det videreføres i interiøret, med bruk av mørk alcantara i tak, på seter, armlener og dørpaneler, i kombinasjon med mørke aluminiumsdetaljer.

Fra V6 til V8

Cayenne GTS kom for første gang i 2007. Da hadde den en selvaspirerende 4,8-liters V8, den samme motoren som ble brukt i Turbo-utgavene, men uten turbo. Motoren ga 405 hester, 500 Nm, kul lyd og høyt bensinforbruk.

Dagens modell har i stedet en V6 fra Cayenne S. Effekten er skrudd opp fra 420 til 440 hester, og dreiemomentet er hevet fra 550 til 600 Nm.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer