Porsche i terrenget

Når amerikanske bilimportører sier hopp, spretter fabrikkene opp i grunnstilling og roper: Hvor høyt?

Publisert
Sist oppdatert

Den legendariske sportsbilfabrikken presenterer en av sine mest spennende biler noe gang i disse dager. Porsche Cayenne har fått helt klare design elementer fra 911, og det skal ikke være vanskelig for en Porsche entusiast føle seg hjemme bak rattet.

S og turbo

Porsche Cayenne får ikke en typisk Porsche-bokser. Her er det V8 som gjelder. Cayenne S får ingen turbo, mens Cayenne turbo får to. Begge motorene har et slagvolum på 4,5 liter. S-motoren yter 340 hestekrefter og sender Cayenne fra 0-100 på 7,2 sekunder og toppfarten blir da 242 kilometer i timen. Motoren med en turbo på hver side yter 450 hester og skyter bilen fra 0-100 på 5,6 sekunder. Toppfarten med denne motoren blir 266 kilometer i timen.

Tiptronic

Begge modellene kommer i første omgang med en sekstrinns automatkasse. Den har også reduksjonsgir. Cayenne S vil få manuelt gir fra 2004 i tilfelle noen skulle ønske det. Girkassen kan sjalte av seg selv, men det finnes også hendler på rattet som det kan gires med.

Selv om Cayenne blir en sportslig bil kan den også trekke tunge laster. Cayenne kan trekke tilhenger på 3.500 kilo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer