Porsche med enda råere Cayenne

Porsche setter effektrekord i SUV-klassen med nye Cayenne Turbo S.

Publisert
Sist oppdatert

Det er effekt som står i fokus med denne bilen. For rent utseendemessig er det kun marginale endringer som skiller den fra en vanlig Turbo. Skal du imponere kompisene ved å spotte en Turbo S kan du se på de nye 21 tommer store felgene, det nye eksosanlegget med fire enderører, samt grill og hjulbuer i samme farge som resten av karosseriet. Ja, også emblemet på bakluka, da.

550

Motoren er også ganske lik, fortsatt med 4,8 liters slagvolum fordelt på 8 sylindere. Men effekten har hoppet opp fra 500 til 550 hestekrefter og dreiemomentet har steget fra 700 til 750 newtonmeter. Porsche hevder at bilen kommer som et resultat av etterspørsel i markedet. Det er i så fall ganske artig, at folk ikke er fornøyd med 500 hester og 700 newtonmeter. 550 hester er for øvrig 29 mer enn forrige Cayenne Turbo S hadde.

4,8

Effektøkningen er ikke dramatisk, og stoppeklokken skal brukes med ganske stor presisjon for å spore forskjellen i forhold til en vanlig Turbo. Sistnevnte gjør 0-100 på 5,1 sekunder og nye Turbo S klarer samme øvelse på imponerende 4,8 sekunder med automatgir som er standardutstyr på denne modellen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer