Porsche med ny metode

Måler ikke forbruk, men omdreininger.

Også Porsche må henge med på utviklingen, for nye miljøkrav henger over bilbransjen. De gjør det på overraskende godt vis.
Også Porsche må henge med på utviklingen, for nye miljøkrav henger over bilbransjen. De gjør det på overraskende godt vis. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Om ikke lenge skal vi ut og teste Porsche Panamera. Testen kommer vi altså tilbake til, men teknologien bak Panameras hybridløsning er særdeles interessant. Her er noen drypp.

Ny måleform

En spennende filosofi fra Porsche er at de i første omgang ikke fokuserer på forbruket. De har faktisk gått så langt som å ignorere det til fordel for et annet viktig tema, nemlig turtallet. Måleformen har de definert til ”omdreininger per kilometer”. Ved å redusere gjennomsnitts turtall per kilometer oppnår de det alt til syvende og sist handler om, det vil si reduksjon av forbruket. En ny 911 Turbo er på vei

Metodene

I området der Porsche holder til har selskapet laget seg en rute kalt «Stuttgart-runden». Runden inneholder alle typer kjørestiler, og blir brukt til testformål av for eksempel drivstoff-forbruk. For å finne gevinsten på de forskjellige tiltakene brukte Porsche runden til å måle nettopp gjennomsnittlig antall omdreininger i minuttet, per kilometer. Dette er resultatene:

1.En vanlig Porsche Panamera S hadde i gjennomsnitt 1.432 omdreininger per kilometer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer