Positive polakker

Tidligere i høst presenterte vi nyheten om de polske lystbåtene i full maskin mot norskekysten. Nå har polakkene lagt trygt til kai. Er en polsk båtinvasjon i vente?

Gdansk, en av Øst-Europas største havnebyer, kjenner du kanskje best fra Solidaritetsaksjonene på 80-tallet. Men i den polske byen finner vi også lystbåtverftene Ostróda Yacht og Galeon.

Fra Polen til Nordland

Polakkene har i flere år produsert også for vestlige markeder, som Tyskland og Sverige. I høst var turen kommet til Norge. Et knippe nordlendinger fastslo at polske båter var et sjeldent syn i våre fjorder. Dermed var importen i gang, av skjærgårdsjeeper og daycruisere, støpt og innredet i Lech Walesas hjemby.

Billig

En av konkurransefortrinnene til østeuropeiske produkter er utvilsomt prisen. Derfor bestemte DinSide seg for å se nærmere på de postkommunistiske fritidsbåtene.

På Øyeren, en innsjø rett nord for Oslo, stiftet vi bekjentskap med to av polakkene som importeres til Norge – Atol 550 WA, en WalkAround fra Ostróda Yacht, og daycruiseren Galia 560 fra Galeon. Etter å ha hilst på båten forsto vi at den lave prisen ikke bare skyldes lave produksjonskostnadder: Verftene hadde heller ikke slått om seg med zloty da de innredet båtene. Båtene ved kaien var like spartansk innredet som de var rimelige.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer