Pottebesvær?

Når bilen begynner å spy ut blå røyk, eller det kommer skarpladde smell fra under buken på den, bør du begynne å ane uråd. Kanskje er det på tide å jekke opp bilen og ta en titt på eksosanlegget.

Publisert

Høye smell når du kjører kan være tegn på at eksosanlegget ikke er tett, noe du bør reagere på med en gang. Et utett eksosanlegg kan dessuten slippe ut høyere avgasser enn det som er lovlig, noe du ikke har lyst til å møte opp til Periodisk kjøretøykontroll med. Begynner sammenføyningene mellom eksosanlegget og motoren å slure, er dette første signal på et eksosanlegg som er i ferd med å ramle av.

Forskjellige

Det du vanligvis ser av eksosanlegget er eksospotta bak bilen hvor avgassene fra motoren kommer ut. Men eksosanlegget er mer enn det. Konstruksjonen på anlegget varierer noe mellom de forskjellige bilprodusentene og bilmerkene, men en del komponenter har de likevel felles.

Katalysator

Selve eksosanlegget er festet til eksos-manifolden, som igjen er festet til sylindrene i motoren. Eksosanlegget er festet til manifolden med et rør, som vanligvis er av stål. Røret forbinder manifolden med katalysatoren, som altså er en del av eksosanlegget. Katalysatoren omdanner store konsentrasjoner av hydrokarboner og kulloksid til et lavere og mer miljøvennlig nivå.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer