Førerkort

Presser på for endringer

Førerkortdirektivet er under revisjon og nytt utkast legges fram i løpet av året.

ENDRINGER: EU-kommisjonen er i ferd med å utarbeidet et utkast til ny førerkortforskrift. Foto: Øystein B. Fossum
ENDRINGER: EU-kommisjonen er i ferd med å utarbeidet et utkast til ny førerkortforskrift. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nylig gikk produktdirektør i bilprodusenten Bentley ut med bekymring om førerkortene i Europa.

Som kjent kan man med et såkalt B-førerkort kjøre biler som ikke overskrider en totalvekt på 3500 kilo.

Dette mener bilsjefen er for lite i dagens marked, der personbilene bare blir større og tyngre med batteripakker og alskens utstyr.

- Med dagens teknologi vil totalvekta treffe «taket» over hele Europa, mener han.

Flere ønsker dette

Videre fortalte Cole at de er i aktiv diskusjon med EU-kommisjonen for å få hevet vektgrensa for personbiler.

Det er han ikke alene om.

Det er EU-kommisjonen som nå er i ferd med å utarbeide det nye førerkortdirektivet. Dette har inntil nylig ligget ute på høring, og blant de over 2000 tilbakemeldingene som kom inn, dreier flere seg rundt dette med vekt.

Det er spesielt campingbiler folk trekker frem, da mange av disse er konstruert for høyere vekt enn 3500 kilo.

Også interesseorganisasjonen Norsk Bobil og Caravan Club har meldt seg på debatten:

BOBIL: Spesielt bobil-eiere ønsker seg høyere tillatt totalvekt. Foto: Marianne Løvland/NTB
BOBIL: Spesielt bobil-eiere ønsker seg høyere tillatt totalvekt. Foto: Marianne Løvland/NTB Vis mer

I en pressemelding krever klubbens president, Berit Seljeseth Osa, at norske myndigheter setter krav til EU-kommisjonen om at maks tillatt totalvekt for klasse B, settes til 4250 kilo.

Argumentet som går igjen hos flere, er at man i dag kan kjøre en personbil på maks 3500 kilo, sammen med en tilhenger på 750 kilo, nettopp på førerkort klasse B.

Vil vurdere

Haakon Rognsaa Arnesen i Statens vegvesens førerkort-avdeling skriver i en e-post til DinSide at vektbegrensninger for førerkort følger av tredje førerkortdirektiv, og at Norge er EØS-rettslig forpliktet til å følge dette regelverket.

- Reglene er også utformet med hensyn til trafikksikkerhet. Vekt påvirker bilens kjøreegenskaper, og ved økt totalvekt vil kjøretøyet få dårligere kjøreegenskaper enn det bilen i utgangspunktet er konstruert for. I tillegg vil heller ikke en fører med førerrett i klasse B ha fulgt opplæringsløpet for hvordan tyngre/større kjøretøy skal håndteres. Dersom det skulle oppstå en ulykke eller bråbrems vil skadeomfanget potensielt kunne bli større, skriver han og fortsetter:

- Dersom det kommer forslag om endringer knyttet til vektbegrensninger for førerkortklassene vil Statens vegvesen i samråd med Samferdselsdepartementet vurdere disse endringene, herunder de trafikksikkerhetsmessige konsekvensene, på lik linje med øvrige endringer som foreslås.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer