Hyundai Tucson Hybrid

Pris- og utstyrsbombe

Rett rundt hjørnet som ladbar hybrid.

BRA PRIS; MYE UTSTYR: Tucson er Hyundais viktigste modell globalt, og skal kjempe om en plass i Norge med nevnte fordeler. Vis mer
Publisert

Hyundai Tucson er på plass i fjerde generasjon. Du får den både med bensin og diesel med mildhybrid og hybrid, men i Norge får du den kun som ladbar hybrid, selvfølgelig med bensinmotor.

Bare elektrifiserte modeller

I Norge har Hyundai nemlig gjort en skikkelig ryddejobb i modellprogrammet og fjernet alle modeller som ikke kommer med stikkontakt. Det vil si at hele i-serien er forsvunnet.

MANGE LINJER: Særegen design skal skille Tucson fra mengden. Foto: Rune M. Nesheim
MANGE LINJER: Særegen design skal skille Tucson fra mengden. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er dessverre ikke den modellen vi kjører nå, men hybriden uten ledning. Den kommer først på nyåret, men representantene fra Hyundai var så stolte og spente på den nye Tucson at de har hentet inn fire stykker, slik at vi får testet den. Forskjellene er ikke større, enn at man får et bra inntrykk av hvordan bilen bil.

Tucson har aldri vært en av de virkelig store salgssuksessene i Norge, men en titt på Finn.no viser at det er nok å plukke av.

Særegen design

De fleste husker sikkert den første generasjonen best. Den som ikke har hatt utseendet med seg. De andre har blendet inn (andre generasjon het IX35 i Norge), og Hyundai er veldig stolte av dens nye look.

HELDIGITALT: Dashbordet preges av en blank flate med berøringsbetjening. Foto: Rune M. Nesheim
HELDIGITALT: Dashbordet preges av en blank flate med berøringsbetjening. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Og det er forsåvidt lett å være enig. Alle produsenter ivrer, mer eller mindre vellykket, etter å finne sin egen lyssignatur. Tucson skiller seg i så måte skikkelig ut.

Lyktene er nærmest usynlig gjemt i den tilsynelatende gedigne grillen, til lysene slås på, i en fasong som ikke ligner noe annet. Småkult, men lyktene har ikke moderne funksjoner som utmasking av trafikken foran. Lysstyrken fikk vi heller ikke anledning til å teste i denne omgang. Baklyktene er også detaljerte og kule.

MANGE FUNKSJONER: Selv om fysiske knapper er borte, er det fortsatt mange direkteknapper i Tucson. Foto: Rune M. Nesheim
MANGE FUNKSJONER: Selv om fysiske knapper er borte, er det fortsatt mange direkteknapper i Tucson. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Man kanskje er den aller kulest fra siden. Tucson har kortere overheng og lengre akselavstand, men ser spennende ut med alle sine skarpe vinkler, veldig markerte skjermbreddere og 19-tommers felger.

Luftig design

Hyundai er konsernsøster til Kia, og med Sorento friskt i minnet, som fortsatt er den gamle skolen innvendig, med en mengde knapper, var det nærmest som et kultursjokk å sette seg inn i Tucson.

KNAPPEGIRING: Midtkonsollen er høy og har alt man ønsker av funkjsoner og rom. Foto: Rune M. Nesheim
KNAPPEGIRING: Midtkonsollen er høy og har alt man ønsker av funkjsoner og rom. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Luftig, stilfullt og rent har vært tanken. Skjulte ventilasjonsdyser som flyter inn i designen, og en todelt dashborddesign som får den øvre delen av midtkonsollen til stå litt frem som en blank stor berøringsflate med alle knapper, kanskje litt mange, sentert under en 10,25-tommers skjerm som tilbyr en mengde live-tjenester, blant annet for kartsystemet. Enkelte funksjoner kan betjenes med stemmestyring, men kun på engelsk.

En like stor skjerm utgjør instrumentpanelet. Der kjenner vi umiddelbart igjen blindsone-kameraet som fyller enten speedometer eller økonomimeteret/turtelleren når du bruker blinklysene. En arv fra hydrogenbilen Nexo og Sorento.

GODE: Ti-veis eljusterbare skinnstoler med varme er standard. I Premium har man minne og kjøling også. Foto: Rune M.Nesheim
GODE: Ti-veis eljusterbare skinnstoler med varme er standard. I Premium har man minne og kjøling også. Foto: Rune M.Nesheim Vis mer

En merkelig mangel

Oppbygningen av kjørecomputer og infotainment er den samme, og dessverre må man fortsatt bruke USB-tilkobling til Apple Carplay, selv om dashbordet har en ladeplate og indikerer noe annet. Ladeplata er forresten lynrask og viftekjølt, akkurat som i Sorento.

I det hele tatt er det mye utstyr i Tucson, ikke minst sikkerhetsutstyr. Selvfølgelig holder den deg innenfor linjene, har adaptiv fartsholder med køfunksjon, nødbrems, nødbremsfunkjson i kryss når du svinger til venstre og den stopper for trafikk bak bilen når du rygger.

JUSTERBART: Det er fantastisk med plass ibaksetene, som har rikelig med justeringsmonn. Foto: Rune M. Nesheim
JUSTERBART: Det er fantastisk med plass ibaksetene, som har rikelig med justeringsmonn. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den finner også parkeringsplasser og kan enkelt rygge inn i lommer selv, fjernkontrollert fra nøkkel.

Stor inni

Tucson er bare to centimeter lenger enn forgjengeren, men den er bygget på konsernets nye plassbesparende plattform, noe som gjør at bakseteplassen er betraktelig bedre og bagasjerommet på den ladbare versjonen er 56 liter større enn den utgående dieselversjonen.

Man sitter høyt, men komfortabelt i 10-veis elektriske skinnstoler. Det er standard. Du får den i to utstyrsversjoner, Trend og Premium. Den førstnevnte er ment for firmabilmarkedet og mangler blant annet kjøling og minne av forsetene, panoramaglass, fugleperspektiv på ryggekameraet, fjernkontrollert rygging og noe sikkerhetsutstyr.

Baki har voksne på 190 god plass til både føtter, knær, skuldre og hode. Rullegardiner, varme i ytterputene, egen klimasone og til og med justering av passasjerstolen foran er på plass. De tredelte ryggene har romslig justering av vinkel, med spaken under seteputa, som også legger ned setene. Du har tilsvarende spaker i bagasjerommet.

IKKE STØRST: Men den har 3-delte seterygger, og enkelt nedfellbare seterygger. Foto: Rune M. Nesheim
IKKE STØRST: Men den har 3-delte seterygger, og enkelt nedfellbare seterygger. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bagasjerommet på 558 liter er lettlastet og har oppdelte rom under gulvet. Neslått, svelger det 1737 liter.

Den trekker 1650 kilo på kroken og 100 kilo på taket. Det er blant de bedre av hybridene.

Slik er hybriden

Den ladbare versjonen drives av en splitter ny 1,6-liters motor på 180 hk og 265 Nm.

EKSTRA: Under gulvet, har du flere små rom. Foto: Rune M. Nesheim
EKSTRA: Under gulvet, har du flere små rom. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den får følge av en elektrisk motor på 91 hester og 304 Nm i dreiemoment. Den er plassert mellom motor og en nyutviklet 6-trinns automatgirkasse.

Samlet effekt er på 265 hk og 350 Nm og effekten går ut til alle fire hjul via ordinært drivverk med clutch som sender effekt til bakhjulene når det trengs. Den har kjøre- og terrengprogrammer som styrer clutchen, ESP-systemet, girkassa og momentet fra motorene.

FEIL BIL: Testbilen er ikke den vi får i Norge, men er stort sett identisk, med unntak av mindre batteri og lavere effekt på elmotoren. Spesifikasjonene er imidlertid til bilen vi får hjem. Foto: Rune M. Nesheim
FEIL BIL: Testbilen er ikke den vi får i Norge, men er stort sett identisk, med unntak av mindre batteri og lavere effekt på elmotoren. Spesifikasjonene er imidlertid til bilen vi får hjem. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Batteriet på 13,8 kW har separat vannkjølt temperaturkrets, og elmotoren skal være produsert med en legeringsprosess som gjør den ekstra stillegående. Bilen har ikke vært gjennom WLTP-syklusen så CO2-utslipp og elektrisk rekkevidde vet vi ikke ennå. Trolig blir offisiell rekkevidde i landskapet 53 km.

TØFF I TRYNET?: De har definitivt en egen kjørelys-signatur. Grillen blir sort når lyktene slukkes. Foto: Rune M. Nesheim
TØFF I TRYNET?: De har definitivt en egen kjørelys-signatur. Grillen blir sort når lyktene slukkes. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Ombordladeren har en ladehastighet på 7,2 kW. Det gir ladetid på et par timer.

Selv om den har både ladeledning og en elektrisk varmer, lar det seg ikke gjøre å forvarme kupeen. Dessuten ønsker Hyundai alltid en driftsvarm motor. Du må dermed regne med å kjøre en god del på besnin vinterstid, i motsetning til de beste ladbare løsningene som lar deg kjøre helelektrisk til batteriet er tomt.

Ikke helt på topp

Som nevnt kjører vi hybridversjonen ikke den ladbare. Den har 35 færre hester, men veier også noen kilo mindre på grunn av batteripakka.

PYNT: LED gir utrolige muligheter for lysdesign. Foto: Rune M. Nesheimn
PYNT: LED gir utrolige muligheter for lysdesign. Foto: Rune M. Nesheimn Vis mer

Som veldig mange andre, sliter man også her med samspillet mellom motorer og drivkasse. Rolig kjøring og fullgass-akselerasjoner takler den fint, men man får aldri det helt fine samspillet mellom sjåfør og bil. Det blir vanskelig å findosere effekten, med litt merkelige giringer og til tider litt masete turtall.

Det er padler bak rattet til giring, men de virker mer som en tidvis veiledning, enn et presist girverktøy.

Fine kjøreegenskaper

Til nå er det bare sportsmodellene i30 N og i20 N som har hatt hatt adaptive dempere. Nå finner du dem i Tucson også. Når du velger sportsprogrammet strammes understellet og styrefølelsen, ellers justerer den dette selv avhengig av kjørestilen. Totalinntrykket er en stram men komfortabel demping og balanserte kjøreegenskaper.

Testresultat

Hyundai Tucson

Bra som ladbar

Plass, utstyr, pris 4x4.

Ikke helhjertet ladbar drivlinje, dårlig samspill med motor og gir.

Norgesvennlig

Tucson er i akkurat den størrelsen bil som Nordmenn etterspør og mange sitter på gjerdet og venter på de elektriske bilene VW ID.4, Skoda Enyaq, Tesla Model Y med flere.

Tucsons fordel er pris og utstyr. Du får toppmodellen, som ikke mangler noe, hverken av sikkerhetssystemer eller komfortututstyr, for 509.000 kroner. Og da kan du trekke 1650 kilo på kroken og 100 kilo på taket i tillegg. Det er det få andre, både ladbare og elektriske som kan.

Motor:R4 Bensin
Slagvolum:1580 ccm
Effekt - o/min :180 hk
Dreiemoment - o/min:265 Nm
Elmotor :91 hk/304 Nm
Systemeffekt265 hk/350 Nm
Drivlinje:6-trinns automat 4x4
0-100 km/t:8,6 sek
Toppfart:190 km/t
Forbruk:Ikke tilgjengelig
CO2-utslipp NEDC:Ikke tilgjengelig
Batterikapasitet13.8 kWt
Ombordlader7,8 kW
L/B/H:450/185/164 cm
Akselavstand:268 cm
Bakkeklaring:17 cm
Dekkdimensjon:235/50R19
Bagasjerom:558/1737 liter
Egenvekt:1818 kilo
Pris fra kr.:464.000
Pris Testbil kr:509.000

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer