Ferraris sterkeste

Pris: 20 millioner – allerede utsolgt

Da Ferrari viste fram sin nye toppmodell for første gang på lørdag, var alle bilene allerede solgt.

DEN TØFFESTE: Mange vil påstå at Daytona SP3 er den tøffeste bilen Ferrari har laget til nå. Samlere som var invitert på en forhåndsvisning, kjøpte alle de 599 eksemplarene som skal bygges. Foto: Ferrari
DEN TØFFESTE: Mange vil påstå at Daytona SP3 er den tøffeste bilen Ferrari har laget til nå. Samlere som var invitert på en forhåndsvisning, kjøpte alle de 599 eksemplarene som skal bygges. Foto: Ferrari Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I 1967 tok Ferrari første-, andre- og tredje-plassen i det legendariske 24-timers løpet på Daytona-banen i USA med sportsprototypen 330 P3. Det er denne bilen Ferraris nye toppmodell Daytona SP3 har fått navn etter.

Daytona SP3 har en V12-motor som yter 840 hester ved 9250 omdreininger, plassert midt i bilen. Dette er den sterkeste motoren Ferrari noen gang har bygget.

Det meste av bilen er bygget i komposittmaterialer for å spare vekt. Setene er en integrert del av karosseriet, både for å spare vekt og for å sikre føreren en sitteposisjon mest mulig lik det man har i en Formel 1-bil.

Vi snakker med andre ord om en fullblods racerbil for bruk på veien.

FORMEL 1-TEKNOLOGI: Det meste av bilen er bygget i de samme lette kompositt-materialene som brukes i Formel 1-bilene. Den veier det samme som en VW Golf. Daytona SP3 akselererer fra 0 til 200 km/t på 7,4 sekunder og toppfarten er mer enn 340 km/t. Foto: Ferrari
FORMEL 1-TEKNOLOGI: Det meste av bilen er bygget i de samme lette kompositt-materialene som brukes i Formel 1-bilene. Den veier det samme som en VW Golf. Daytona SP3 akselererer fra 0 til 200 km/t på 7,4 sekunder og toppfarten er mer enn 340 km/t. Foto: Ferrari Vis mer

Samlere kjøpte alle

Fikk du lyst på et eksemplar av Ferrari Daytona SP3, er det et par utfordringer du må overvinne først: Da bilen ble vist fram offentlig for første gang lørdag, var allerede alle de 599 eksemplarene som skal bygges solgt.

På samme måte som ved tidligere lanseringer av spesialmodeller, hadde Ferrari en forhåndsvisning for de mest dedikerte Ferrari-samlerne i verden. De fleste av disse har flere biler fra Ferrari i garasjen allerede, og de fleste benyttet sjansen til å skaffe seg en til.

20 millioner før avgifter

Dersom du hadde hatt en mulighet til å kjøpe en, måtte du dessuten ha punget ut med rundt 20 millioner kroner før moms og avgifter.

RACERBIL PÅ VEIEN: Ferrari Daytona SP3 har en V12-motor på 840 hester plassert midt i bilen. En F1 sju-trinns, dobbeltkløtsj girkasse, sørger for å overføre kreftene til drivhjulene. Foto: Ferrari
RACERBIL PÅ VEIEN: Ferrari Daytona SP3 har en V12-motor på 840 hester plassert midt i bilen. En F1 sju-trinns, dobbeltkløtsj girkasse, sørger for å overføre kreftene til drivhjulene. Foto: Ferrari Vis mer

Dersom en av samlerne som har kjøpt bilen legger den ut for salg nå, er prisen allerede betydelig høyere. Vi har ikke klart å få bekreftet om noen nordmenn har klart å få kloa i en Daytona SP3.

Tjener godt

Disse spesial-modellene er god butikk for Ferrari. Daytona SP3 er den tredje såkalte Icona-modellen. Alle er bygget i et begrenset antall. Alle har vært utsolgt før de er vist fram offentlig. Ferraris markedssjef vil ikke si hvor mye fabrikken tjener på disse bilene, men innrømmer at marginene er høyere enn på de vanlige produksjons-modellene.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer