Priser, motoralternativer og utstyr

Med det riktige standardutstyret på plass, og med mange gode motoralternativer, er det kun ønsket om firehjulsdrift som gjør det vanskelig eller dyrt med A6 Avant.

Publisert
Sist oppdatert

Liker du bensinbiler er det enkelt; den fine nye V6 motoren kan leveres enten med trinnløst automatgir eller med firehjulsdrift. Girkassen koster 24.000 kroner ekstra mens firehjulsdriften vil koste hele 33.000 kroner på toppen av startprisen på 489.000 kroner.

Attraktiv diesel

En annen versjon med attraktive priser er 2.0 TDI, riktignok ikke tilgjengelig med firehjulsdrift. Dette blir den billigste Avanten, med en startpris på 458.000 kroner. Det betyr at billigste Mercedes E-klasse eller BMW 5-serie koster godt over 100.000 kroner mer. I 5-serie får du en sprekere sekssylindret 2,5-liter som er riktigst å sammenlikne med den nye 2,7 V6 TDI-utgaven av A6 som koster omtrent det samme. For E-klasse er det ingen betydelige effektforskjeller i motoren som gjør utslaget, men den er bedre utstyrt i standardutgave enn A6 Avant.

Volvo V70 er en konkurrent som i fellesskap med Audi A6 har klart å etablere seg i nærheten av BMW og Mercedes-Benz. Nye A6 Avant distanserer seg litt fra V70 ved å være større og ved at den oppleves som hakket mer eksklusiv, og sammenlikningen faller ikke helt naturlig selv om mange kunder nok vil vurdere disse to bilene opp mot hverandre. V70 kommer med to versjoner av en 2,4-liters femsylindret dieselmotor; disse plasserer seg på hver sin side av A6 Avant 2.0 TDI både med hensyn til ytelser og med hensyn til pris.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.