
Hadde prisene på den nye Golfen ligget fem prosent lavere, og hadde ESP og elektronisk klimaanlegg vært inkludert i prisen, kunne vi nærmest gitt kjøpsanbefaling på flekken. Men vårt førsteinntrykk er at nye Golf ikke er så mye bedre enn Peugeot 307 og Toyota Corolla at den forsvarer sin høye pris.
La oss se nærmere på en av de antatt mest populære kandidatene, Golf 1,6 FSI Comfortline. Denne koster i utgangspunktet drøye 243.000 kroner. Skal du ha klimaanlegg og ESP, vipper prisen opp til 253.000 kroner.
Billigere Corolla
Til sammenligning koster Toyota Corolla 1.6 Sol 220.000 kroner, 33.000 kroner mindre enn Golfen. Og i denne prisen er både ESP og elektronisk klimaanlegg inkludert.
Enda billigere 307
Peugeot 307 XS er enda billigere. Denne bilen koster bare 207.000 kroner. Skal du ha ESP må du legge på omlag 6.500 kroner, slik at prisen kommer opp i snaue 214.000 kroner. Men dette er fortsatt langt billigere enn Golf.
For dyr?

OK, både Corolla- og 307-motorene yter fem hestekrefter mindre enn Golf-motoren. Og Golfens kjøreegenskaper er nok bedre enn det både Corolla og 307 kan by på. Men er dette verdt så mye som 30.000-40.000 kroner? Vel, vi ønsker ikke å trekke noen bastant konklusjon før vi har testet Golf skikkelig på norsk jord. Men kan allerede nå konkludere med at Golf burde vært lavere priset - i hvert fall hvis bilen skal nå gamle høyder på salgsstatistikkene.
Kommer snart
Nye Golf er på plass i Norge 13. november. Venter du på firehjulsdrevne utgaver må du vente til andre halvår 2004. Da kommer også Golf V GTI, med 200 hestekrefter. Verstingversjonen, Golf V R32, er ikke ventet før første halvår 2005.