I likhet med den ordinære ståltak-Minien, har også kabriolet-utgaven fått helt nye motorer. Men i motsetning til den ordinære utgaven, vil foreløpig ikke de to rimeligste motoralternativene - 1,4 bensin (95 hk) og 1,6 diesel (110 hk) - bli å finne i kabriolet-utgaven.
Cooper Cabrio: 120 hk
Rimeligste variant blir derfor Mini Cooper Cabrio, som kan skilte med en avansert bensinmotor med 1,6 liter slagvolum. Kraftkilden har blant annet variable ventiltider og -løft på innsugsiden og variable tider på utblåsingen.
BMW har ikke valgt å hente ut mer enn 120 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og 160 Nm ved 4.250 o/min. Til gjengjeld har de klart å oppnå imponerende lave forbrukstall. BMW oppgir i hvert fall at Mini Cooper Cabrio skal klare seg med 0,57 liter bensin per mil, noe som resulterer i utslipp av bare 137 gram CO2 per kilometer. Vi kjenner ikke til noen annen fireseters kabriolet med bensinmotor som kan skilte med bedre tall enn dette. Ja, selv blant de dieselmotoriserte kabrioletene er svært få som kan skilte med så lave CO2-tall.
Smart teknologi
Mens forrige generasjon Mini Cooper slurpet i seg 0,73 liter drivstoff (182 g/CO2), klarer altså arvtakeren seg med 0,57 liter. Det betyr at vi snakker om mer enn 20 prosent lavere forbruk. Hvordan har BMW klart dette?
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger