I motsetning til dagens utgave, vil ikke nye A-klasse bli tilgjengelig i noen lang-versjon. Til gjengjeld kan A-klasse-kunder velge mellom tre og fem dører. Samtidig kan de velge og vrake blant åtte motorvarianter, tre utstyrsnivåer, tre girkasser og 11 farver.
Friskere motorer
Den som ønsker å gjøre det enkelt for seg selv kan selvsagt velge innstegsmodellen, som bærer navnet A150. Som navnet tilsier, kan denne modellen skilte med en 1,5-liters bensinmotor, noe som betyr at slagvolumet har vokst med en desiliter sammenlignet med motoren i utgående A140. Samtidig har effekten økt fra 82 til 95 hestekrefter og dreiemomentet fra 130 til 140 newtonmeter.
Fordi A150 er så mye større enn A140, har egenvekten økt fra 1.030 til 1.225 kilo. Likevel klarer A150 0 til 100 på 12,6 sekunder, 0,6 sekunder raskere enn A140.
Beskjeden prisstigning
Fordi A150 har en høyere vekt, et større slagvolum og høyere effekt enn A140, blir bilen belemret med rundt 15.000 kroner i økt engangsavgift. I tillegg nevnte vi i forrige kapittel at nye A-klasse på alle områder er vesentlig forbedret sammenlignet med sin forgjenger. Likevel er prisøkningen svært beskjeden. Mens A140 koster 212.000 kroner vil nye A150 koste 220.000 kroner, altså 8.000 kroner mer. Riktignok har klimaanlegget forsvunnet, noe som innebærer en ekstrakostnad på drøye 8.000 kroner, men dette oppveies av det økte utstyrsnivået i nye A-klasse.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger