Elbilene blir billigere

Priskutt på nye elbiler

Før helga satte VW ned prisen på nye ID.3 med 25 000 kroner. Prisen på Hyundai Kona Electric kuttes med hele 70 000 kroner.

MYE FOR PENGENE: I dag får du Hyundai Kona Electric med stor batteripakke fra 330 000 kroner. I februar kostet den billigste, riktignok bedre utstyrt, 400 000 kroner. Foto: Markus Pentikainen
MYE FOR PENGENE: I dag får du Hyundai Kona Electric med stor batteripakke fra 330 000 kroner. I februar kostet den billigste, riktignok bedre utstyrt, 400 000 kroner. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Konkurransen om de nye elbil-kundene drar seg til. Nye og rimelige modeller er på vei inn på markedet, noe som betyr at prisene på eksisterende biler presses.

Peugeot gjør det godt med den nye kompakte SUV-en e-2008, Citroën lanserer nå mellomklassebilen ë-C4 til en svært god pris og kinesiske MG overrasket både seg selv og alle andre i fjor med å ha Norges sjuende mest solgte elbil med SUV-en ZS.

Felles for alle er at de selges til under 300 000 kroner. Som om ikke dette var nok, starter nå Opel salget av sin kompakte el-SUV Mokka, til en pris fra 287 900 kroner.

Treg start

For mange av de mer etablerte merkene har det vært en treg start på det nye året. Renault Zoe noterer seg for en salgsnedgang på 83 prosent sammenliknet med 2020. Hyundai Kona Electric er ned 33,3 prosent og BMW i3 ned med 41,3 prosent.

Nye VW ID.3 har også fått en dårlig start på året, med bare 244 biler solgt i januar og februar, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er lite sammenliknet med de 7753 bilene som ble solgt fra ID.3 kom i september i fjor og de fire månedene ut året.

NYE PÅ REKKE OG RAD: Nye elbiler på veien inn på det norske markedet. Mange er rimelige og presser prisene til etablerte konkurrenter. Foto: Antti Hentinen
NYE PÅ REKKE OG RAD: Nye elbiler på veien inn på det norske markedet. Mange er rimelige og presser prisene til etablerte konkurrenter. Foto: Antti Hentinen Vis mer

Stort priskutt

I disse tallene ligger nok ganske mye av forklaringen på de priskuttene og kampanjene vi ser i elbilmarkedet nå.

Da vi sjekket prisen på Hyundai Kona Electric i starten på februar i år, måtte vi betale 400 900 kroner, for utgaven med den største batteripakken på 64 kWt og 449 kilometer rekkevidde. Bilen er omtrent like stor som Opel Mokka-e, som vi nevne innledningsvis, som riktignok har kortere rekkevidde, men altså koster over 100 000 kroner mindre.

For et par uker siden kuttet Hyundai prisen på Kona Electric til 330 000 kroner. På denne modellen er det riktignok tatt bort litt utstyr, men priskuttet er uansett stort.

Mye for pengene

Prisen på Kona Electric, med det minste batteriet, er kuttet til 319 000 kroner. Øyvind Knudsen er PR- og informasjonssjef i Hyundai Norge. Han forklarer at mye handler om tilpasning til markedet.

- Vi har redusert prisen på Kona Electric av flere grunner. En bedret valutasituasjon over tid og et endret konkurransebilde spiller naturlig nok inn. Det aller viktigste for oss er imidlertid å kunne tilby våre biler til fornuftige og attraktive priser som gir god verdi for våre kunder. Det mener vi absolutt at vi gjør med vår nye og oppgraderte Kona Electric, sier Knudsen il Dinside.

TREG START: Også nye VW ID.3 har opplevd en treg start på året. Ifølge importøren skyldes det få biler fra fabrikken og priskuttet på 25 000 skyldes endret kronekurs. Foto: Antti Hentinen
TREG START: Også nye VW ID.3 har opplevd en treg start på året. Ifølge importøren skyldes det få biler fra fabrikken og priskuttet på 25 000 skyldes endret kronekurs. Foto: Antti Hentinen Vis mer

Billigere ID.3

Før helgen kuttet også VW prisen på nye ID.3 med mellom 22 000 og 28 000 kroner på de forskjellige utgavene. Prisen på rimeligste bil med stor batteripakke, som skal gi en rekkevidde på 423 kilometer, er satt ned fra 349 600 til 327 200 kroner. Den aller rimeligste ID.3 koster nå 283 900 kroner.

Til elbil24.no hevder den norske VW-importøren at det er begrensninger i antall biler levert fra fabrikken som er forklaringen på den trege starten på det nye året. Leveransene skal nå være i ferd med å bli bedre. Priskuttene skal skyldes at den norske krona har styrket seg i forhold til euro.

Enda lengre for pengene

Renault har i lang tid kjørt kampanjer på lille Zoe. Vi har tidligere kåret den til elbilen som gir deg lengst rekkevidde for pengene.

Dette ser altså ikke ut til å være nok til å opprettholde det gode salget lenger. Nå har importøren kjørt i gang en vårkampanje som gjelder biler som finnes på lager i Norge. Priskuttet skal være på 45 000 kroner ifølge importøren. Det omfatter dog en del utstyr «på kjøpet», og en reell prisnedgang fra 250 000 til 239 900 kroner.

Spørsmålet nå er om andre kommer etter. Nissan klarer fortsatt å holde salget av Leaf på et greit nivå, uten å kutte prisen på 297 100 kroner for utgaven med den store batteripakken, som skal gi en rekkevidde på 385 kilometer.

Det blir spennende å se hva som skjer de neste månedene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer