Prisras på brukte luksus-SUVer

Luksus-SUVenes storhetstid er definitivt over. Vi har studert finn-annonser og fant en rekke eksempler på oppsiktsvekkende lave priser.

Publisert
Sist oppdatert

Porsche Cayenne Turbo. I 2004 kostet den 1,7 millioner kroner - før ekstrautstyr. I dag, mindre enn fem år senere, forsøker eieren å finne en kjøper som er villig til å gi 800.000 kroner.

Det betyr at vi snakker om et verditap på nesten 900.000 kroner i løpet av snaue fem år. Cayenne-eieren/-eierne har i snitt altså måttet avskrive 180.000 kroner årlig - eller rundt 15.000 kroner i måneden!

Ifølge annonsen har den aktuelle Cayennen rullet 97.000 kilometer. Omregnet innebærer dette et verditap på rundt 9 kroner per kilometer - eller 90 kroner per mil.

Her finner du en rekke priseksempler på både bensin- og dieselbiler.

Dyr i drift

I tillegg kommer selvsagt utgifter til forsikring og service, noe som fort kan bli relativt stive summer for Cayenne-eiere.

For ikke å snakke om drivstoffutgiftene. Cayenne Turbo har nemlig et oppgitt forbruk på 1,57 liter 98 oktan bensin per mil ved blandet kjøring. Vår erfaring tilsier imidlertid at det reelle forbruket i praksis ofte vil ende opp på nærmere 2,0 liter. Dermed snakker vi om driftskostnader på rundt 20 kroner per mil (ved en bensinpris på 10 kroner).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer