Snittpris 190 000

Prisras på elbiler de neste årene

Lexus kutter prisen på UX300e med 60 000 og Tesla med 50 000 på Model 3. Om fem år vil en mellomstor elbil koste 190 000 kroner.

GOD OG DÅRLIG NYHET: Prisen for å produsere en mellomstor elbil vil synke til 190 000 kroner i løpet av de neste fem årene og utkonkurrere fossilbilene. Den dårlige nyheten er at Staten da står klar med avgiftsskruen. Foto: Markus Pentikainen
GOD OG DÅRLIG NYHET: Prisen for å produsere en mellomstor elbil vil synke til 190 000 kroner i løpet av de neste fem årene og utkonkurrere fossilbilene. Den dårlige nyheten er at Staten da står klar med avgiftsskruen. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert

Det er konklusjonen i en ny rapport fra Bloomberg New Energy Finance (BNEF) om prisutviklingen på elektriske biler framover.

De siste månedene har mange norske importører kuttet prisen på sine elektriske biler kraftig. I februar kuttet Hyundai prisen på Kona Electric med rundt 70 000 kroner. Deretter fulgte blant andre VW ID.3 med 28 000, Polestar 2 med 40 000 kroner og Tesla Model 3 med 50 000.

Denne uken kommer meldingen om at Lexus kutter prisen til 339 000 på sin UX300e. Den er dermed blitt 60 000 billigere enn den var da prisen var på topp.

Elbil til 190 000

Det er først og fremst konkurranse-situasjonen, med en rekke nye elbil-modeller på veien, som fører til disse kuttene. Også en mer gunstig valutakurs for norske kroner spiller litt inn.

KUTTER 60 000: Lexus er siste bilmerke som kutter prisen på sin elbil. UX 300e koster nå 60 000 kroner mindre enn for noen måneder siden. Foto: Lexus
KUTTER 60 000: Lexus er siste bilmerke som kutter prisen på sin elbil. UX 300e koster nå 60 000 kroner mindre enn for noen måneder siden. Foto: Lexus Vis mer

Skal vi tro rapporten fra BNEF er imidlertid dette bare starten på en utvikling som vil gjøre elbiler langt billigere i årene som kommer. Rapporten, som er laget på oppdrag fra Transport & Environment (T&E), slår fast at det i dag koster rundt 340 000 kroner å produsere en mellomstor elbil.

Om fem år vil prisen har sunket til 190 000 kroner. Det er omtrent det samme som det koster å produsere en gjennomsnittlig bensinbil i dag.

Billigere batterier

Det er flere årsaker til dette. Den viktigste er at prisen på litium ion batterier til elbilene vil gå kraftig ned. I 2010 lå prisen rundt 1100 dollar (rundt 9000 kroner) per kWt. I dag er prisen rundt 137 dollar (1120 kroner) og den vil ifølge Bloomberg falle til 101 dollar (830 kroner) i 2023.

Batteriet er den dyreste komponenten i en elbil og har derfor stor innvirkning på produksjonskostnaden og prisen på bilen. Når prisen per kWt kommer under 100 dollar, vil bilprodusentene kunne bygge en elbil like billig som en bensinbil.

BILLIGERE ENN BENSINBIL: Slik ser rapporten fra Bloomberg for seg prisutviklingen på elektriske biler de nærmeste årene.Ill: T&E
BILLIGERE ENN BENSINBIL: Slik ser rapporten fra Bloomberg for seg prisutviklingen på elektriske biler de nærmeste årene.Ill: T&E Vis mer

Billigere produksjon

I tillegg til prisnedgangen på batteriene, vil bilprodusentene også kunne effektivisere produksjonen etter hvert som utfasingen av biler med forbrenningsmotor skrider fram. Elbilene har en enklere konstruksjon, og den samme plattformen og drivlinjene benyttes i flere modeller.

Julia Poliscanova, som er direktør for biler og elektrisk mobilitet i T&E, tror at elbiler vil være en realitet for alle bilkjøpere i de nordiske landene i 2028.

- Med den riktige politikken, kan alle biler og varebiler som selges i Europa i 2035 være elektriske. I de nordiske landene allerede i 2028. Allerede om seks år vil disse bilene være billigere enn biler med forbrenningsmotor, sier Poliscanova.

BILLIGERE BATTERIER: Prisen på batterier har gått kraftig ned - fra 9000 kroner per kWt i 2010 til 830 kroner i 2023, ifølge rapporten fra Bloomberg. Det er hovedårsaken til at elbilene blir billigere. Foto: Rune Korsvoll
BILLIGERE BATTERIER: Prisen på batterier har gått kraftig ned - fra 9000 kroner per kWt i 2010 til 830 kroner i 2023, ifølge rapporten fra Bloomberg. Det er hovedårsaken til at elbilene blir billigere. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Så kommer avgiftene

Det er likevel lite sannsynlig at vi om fire-fem år kan kjøpe en mellomstor elbil for 190 000 kroner i Norge. For det første koster frakt noen kroner. Importør og forhandlere skal også ha en fortjeneste, selv om også denne bør gå ned i takt med at mer av bilsalget havner på digitale plattformer.

Noen biler med priskutt de siste månedene

Renault Zoe – 45 000

VW ID.3 – 28 000

Hyundai Kona Electric – 70 000

Polestar 2 – 40 000

Tesla Model 3 – 50 000

Lexus UX 300 e – 60 000

I tillegg vil staten etter hvert legge avgifter også på elbiler. Det kan starte allerede neste år med innføring av halv eller hel moms, noe blant annet arbeiderpartiet har varslet. I takt med økningen i elbilsalget i Norge, sank Statens inntekter fra bilavgiftene fra 72 milliarder kroner i 2007 til 47 milliarder i 2019, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Mye av disse avgiftene kommer fra kjøp av bensin- og dieselbiler. Når disse bilene fases ut, vil elbil-eierne måtte forvente å være med på å erstatte disse inntektene til statskassa.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer