Det er konklusjonen i en ny rapport fra Bloomberg New Energy Finance (BNEF) om prisutviklingen på elektriske biler framover.
De siste månedene har mange norske importører kuttet prisen på sine elektriske biler kraftig. I februar kuttet Hyundai prisen på Kona Electric med rundt 70 000 kroner. Deretter fulgte blant andre VW ID.3 med 28 000, Polestar 2 med 40 000 kroner og Tesla Model 3 med 50 000.
Denne uken kommer meldingen om at Lexus kutter prisen til 339 000 på sin UX300e. Den er dermed blitt 60 000 billigere enn den var da prisen var på topp.
Elbil til 190 000
Det er først og fremst konkurranse-situasjonen, med en rekke nye elbil-modeller på veien, som fører til disse kuttene. Også en mer gunstig valutakurs for norske kroner spiller litt inn.
Skal vi tro rapporten fra BNEF er imidlertid dette bare starten på en utvikling som vil gjøre elbiler langt billigere i årene som kommer. Rapporten, som er laget på oppdrag fra Transport & Environment (T&E), slår fast at det i dag koster rundt 340 000 kroner å produsere en mellomstor elbil.
Om fem år vil prisen har sunket til 190 000 kroner. Det er omtrent det samme som det koster å produsere en gjennomsnittlig bensinbil i dag.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger