Fra og med i dag må du ut med minst 747.900 kroner (inkl. frakt/levering), om du vil sikre deg elbilen Jaguar I-Pace. Det er en prisøkning på om lag 98.000 kroner - eller 13,8 prosent - sammenlignet med den tidligere fraprisen på 650.200 kroner.
Det har i en periode vært usikkerhet hva som skulle skje med prisene på Jaguar og Land Rovers biler, men i dag slapp altså importøren bomben.

Fikk feilmelding - trykket og trykket …
– Jaguar Land Rover har de siste månedene holdt tilbake på en uunngåelig prisøkning, til tross for at andre importører har valgt å øke sine priser grunnet valutaendringene. Nå har også vi valgt å justere våre nybil-priser, på blant annet vår helelektriske Jaguar I-Pace, forteller pr- og kommunikasjonsrådgiver Vilde Riise hos importøren til Dinside.
Ikke alene
Riise har helt rett. I april satte Audi-importøren opp prisen på blant annet I-Pace-konkurrent og Norges mest solgte bil i 2020 (e-tron), med inntil 12 prosent. Hyundai, BMW og Porsche er også blant dem som har måttet bite i det sure eplet og øke prisen vesentlig.

Disse elbilene lader raskest
I tillegg til nevnte valuta-korrigering har også I-Pace fått oppgraderinger.
– Vi har justert prisen, og samtidig presentert en helt ny modell; Jaguar I-Pace 21MY. Den får et splitter nytt infotainmentsystem. I tillegg vil den ha mulighet for trefase-lading, og den kommer med et forbedret oppdateringssystem (oppdatering over nettet), samt et nytt 3D-kamera. Ny startpris på denne modellen er 737.950 kroner, forteller Riise.
Jaguar I-Pace-salget i Norge
# | 2020 | # | 2019 | # | 2018 |
40. | 447 | 11. | 3.080 | 33. | 1.081 |
Tabellen viser antall nybilregistreringer av Jaguar I-Pace i Norge, siden lansering i 2018, inkludert hvor på bestselgerlista modellen har endt opp. 2020 gjelder til og med juni måned. Kilde: OFV
Nye priser for Jaguar og Land Rover
Merke | Modell | Ny startpris |
Jaguar | I-Pace (MY20/MY21) | 737.950,- |
E-Pace (MY20) | 743.950,- | |
F-Pace (MY20) | 824.950,- | |
F-Type (MY20) | 1.011.950,- | |
XE (MY20) | 623.950,- | |
XF (MY20) | 730.950,- | |
XF Sportbrake (MY20) | 770.950,- | |
Land Rover | Range Rover Evoque (PHEV) (MY20,5) | 665.950,- |
Range Rover Velar (MY20) | 1.039.950,- | |
Range Rover Sport (MY20,5) | 1.234.950,- | |
Range Rover (MY20,5) | 1.642.950,- | |
Discovery Sport (PHEV) (MY20,5) | 646.950,- | |
Discovery (MY20) | 1.097.950,- | |
Discovery Varebil (MY20) | 732.950,- | |
Defender (MY20) | 1.138.950,- | |
Defender varebil (MY20) | 788.950,- |
Tabellforklaring: Prisene oppgitt her er frapriser, eksludert frakt og levering på 9.950 kroner.
Få biler
Etter at SUV-en Jaguar I-Pace ble Norges 11. mest registrerte bilmodell i fjor, har det gått litt tråere i 2020. Det skal ha mye med at det ikke har vært like enkelt å skaffe biler. Fortsatt skal dette være vanskelig for importøren.
Selv om den elektriske SUV-en er den viktigste bilen til Jaguar Land Rover på det norske markedet, er ikke I-Pace alene om en kraftig økning i prisen. Også Jaguar XE (over 11%) og E-Pace (15%) får kraftige prishopp.
Importøren legger imidlertid størst vekt på de ladbare bilene (PHEV).

Nå aksjonerer UP!
- For å oppnå Destination Zero, har Jaguar Land Rover nylig lansert Range Rover Evoque PHEV, og Land Rover Discovery Sport PHEV, som en begynnelse på elektrifiseringen av hele sin modellinje, forteller pr- og kommunikasjonsrådgiveren.
- Hybridversjonen av for eksempel Evoque, slipper kun ut 32 g/km CO2. Dette fører til at skatter og avgifter, i takt med utslippene, også synker. En ny Range Rover Evoque PHEV har en startpris på kun 665.950 kroner, reklamerer hun.
