Registreringsstatistikken for nye biler de første månedene i år, preges av Tesla, Audi og BMW. Bilene som selges koster gjerne fra 600 000 kroner og oppover. Før jul var Porsche Taycan også blant bestselgerne. En bil som koster fra i underkant av en million kroner. I få land i Europa selges det nå så mange luksusbiler som i Norge.
Vi snakker om avgiftsfrie elektriske biler. For mange er dette muligheten til å oppfylle en drøm de har hatt i mange år. Nå kan den oppfylles blant annet fordi det er billig å låne penger. Måneds-avdragene ser slett ikke ille ut. I tillegg er en elektrisk bil betydelig rimeligere å kjøre med enn en bensin- eller dieselbil.
Skjult kostnad
Hvor mye det koster å eie en dyr luksusbil, når du kanskje kunne klart deg med en som er betydelig rimeligere, oppdager du ikke før du skal selge bilen igjen. Da dukker det blant annet opp en kostnad som heter verditap – det du får igjen for bilen etter at du har brukt den i to-tre år.
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) beregner hvert år kostnadene ved å eie biler i forskjellige prisklasser. Der kommer kostnaden ved å la seg friste til å kjøpe ny bil tydelig fram.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger