Koster å kjøre fin bil

Prissjokk

Billige lån og nye luksus-elbiler på rekke og rad, kan bli i overkant fristende for mange. Hvor dyrt det er å la seg friste til en dyr bil, kommer som et sjokk.

BILLIG ELLER DYR: I dag finnes det rundt 60 forskjellige elektriske bilmodeller å velge mellom . Det er lett å la seg friste av en dyr bil, men klarer du deg med en rimelig, er det ti-tusenvis av kroner å spare i året. Foto: Rune Korsvoll
BILLIG ELLER DYR: I dag finnes det rundt 60 forskjellige elektriske bilmodeller å velge mellom . Det er lett å la seg friste av en dyr bil, men klarer du deg med en rimelig, er det ti-tusenvis av kroner å spare i året. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Registreringsstatistikken for nye biler de første månedene i år, preges av Tesla, Audi og BMW. Bilene som selges koster gjerne fra 600 000 kroner og oppover. Før jul var Porsche Taycan også blant bestselgerne. En bil som koster fra i underkant av en million kroner. I få land i Europa selges det nå så mange luksusbiler som i Norge.

Vi snakker om avgiftsfrie elektriske biler. For mange er dette muligheten til å oppfylle en drøm de har hatt i mange år. Nå kan den oppfylles blant annet fordi det er billig å låne penger. Måneds-avdragene ser slett ikke ille ut. I tillegg er en elektrisk bil betydelig rimeligere å kjøre med enn en bensin- eller dieselbil.

Skjult kostnad

Hvor mye det koster å eie en dyr luksusbil, når du kanskje kunne klart deg med en som er betydelig rimeligere, oppdager du ikke før du skal selge bilen igjen. Da dukker det blant annet opp en kostnad som heter verditap – det du får igjen for bilen etter at du har brukt den i to-tre år.

LETT Å LA SEG FRISTE: Det er lett å la seg friste til å kjøpe en slik. BMW iX er en av elbilene som skinner sterkest på norske veier om dagen. Det kan lønne seg å sjekke hva hele bilholdet koster deg før du kjøper en så dyr bil. Foto: BMW
LETT Å LA SEG FRISTE: Det er lett å la seg friste til å kjøpe en slik. BMW iX er en av elbilene som skinner sterkest på norske veier om dagen. Det kan lønne seg å sjekke hva hele bilholdet koster deg før du kjøper en så dyr bil. Foto: BMW Vis mer

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) beregner hvert år kostnadene ved å eie biler i forskjellige prisklasser. Der kommer kostnaden ved å la seg friste til å kjøpe ny bil tydelig fram.

Ryker på 67 000

Du kunne kanskje klart deg med den kompakte SUV-en Peugeot 2008, som koster i overkant av 300 000 kroner ny. I stedet lar du deg friste til å kjøpe en Audi Q4 e-tron, som fort koster 700 000- 800 000 kroner når firehjulstrekk, den største batteripakken og alt fristende utstyr er på plass. I stedet for en utgift på rundt 67 000 kroner, ender bilen opp med å koste deg opp mot 134 000 kroner i året.

Vi har da regnet med en kjørelengde på 15 000 kilometer i året. Det blir en ekstra utgift på 67 000 kroner i året.

VW eller BMW?

Et annet eksempel: Du kan fint klare deg med en VW ID.4 til 450 000 kroner. Den har riktignok bare tohjulsdrift, men en batteripakke som gir deg en rekkevidde på 505 kilometer og plass til en familie. I stedet lar du deg friste av nye og spennende BMW iX. Den har firehjulstrekk som standard og med batteripakken som gir en rekkevidde på 631 kilometer, koster den fort 900 000 kroner. Mens du slipper unna med en årlig kostnad på ID.4 på rundt 88 000 kroner, blir det rundt 150 000 kroner for en iX.

POSRSCHE ELLER PEUGEOT: Bare for moro skyld: Å eie en Porsche Taycan til en million, koster deg 162 000 kroner i året. Å eie en Peugeot e-2008 til 300 000, koster deg 67 000 i året, ifølge OFV: Foto: Markus Pentikainen.
POSRSCHE ELLER PEUGEOT: Bare for moro skyld: Å eie en Porsche Taycan til en million, koster deg 162 000 kroner i året. Å eie en Peugeot e-2008 til 300 000, koster deg 67 000 i året, ifølge OFV: Foto: Markus Pentikainen. Vis mer

Koster 232 000 i året

Det er med andre ord dyrt å kjøre fin bil, selv om den i utgangspunktet er avgiftsfri. Nedenfor viser vi fire OFV- regnestykker på hva det koster å eie og kjøre elektriske biler i forskjellige prisklasser i året. OFV har også regnestykker for enda dyrere elbiler. For eksempel koster det 232 000 kroner i året å eie en elbil som koster 1,5 millioner kroner ny.

Det hjelper kanskje litt at det er billigere å bruke en elbil en bensinbil. Rundt 18 000 kroner i året, ifølge OFV når utgangspunktet er en nypris på 450 000 kroner. Denne innsparingen ville du uansett hatt om du kjøpte en billigere elbil.

Så mye koster det å eie en elbil

Bilens verdi ny kr300.000450 000600 000800 000
Kjørelengde km/år15 00015 00015 00015 000
Avskrivningstid år8888
Strømforbruk kWt/mil1,651,691,992,19
KOSTNADER
Avskrivnin kr. pr. år29 16442 16756 17567 965
Renter av bundet kapital990015 22120 29529 600
Forsikring ansvar (70% bonus)2070236025992894
Forsikring kasko (70% bonus)4309545565337744
Trafikkforsikringsavgift2975297529752975
Vedlikehold5228556058806203
Elektrisitet3515360042394665
Dekk2922386351896584
Service og reparasjoner4929492952215372
Bompenger1802180218021802
SUM KOSTNADER66 88487 932110 909134 804

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken. Gjennomsnitts-kostnad for biler i forskjellige prisklasser

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer