Toyota Prius er blant verdens mest miljøvennlige produksjonsbiler og ble umiddelbart en suksess både i USA, i Japan og i Europa. Så stor har etterspørselen blitt, at Toyota nå vurderer å starte Prius-produksjon i Kina. I dag produseres Prius kun i Japan.
T-Sport-motor
På Paris-utstillingen vises denne uken en spesiell Prius-versjon ved navn GT. Her er den ordinære 77-hesters Prius-motoren byttet ut med en Yaris T-Sport-motor. Sistnevnte yter 99 hestekrefter. I tillegg er batterispenningen økt fra 500 til 550 volt, noe som sørger for el-motoren nå yter 82 hestekrefter, 14 hestekrefter mer enn i en ordinær Prius.
145 hestekrefter
99 pluss 82 blir vanligvis 181, men ordinær regning fungerer tydeligvis ikke når man snakker om hybridmotorer. Toyota oppgir i hvert fall 145 hestekrefter som samlet effekt. 0 til 100 skal gå unna på 8,7 sekunder, mot 10,9 for den ordinære utgaven. Ved normal kjøring skal imidlertid Prius GT være like gjerrig som en ordinær utgave. Det vil betyr at bilen skal klare seg med 0,43 liter per mil ved blandet kjøring.
For å takle de økte kreftene, er både hjuloppheng, fjæring og dempere modifisert. Spoiler og sideskjørt sørger for at bilen "kommer nærmere veien" og gir et mer sportslig preg.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger